În contextul unei evoluții favorabile a pandemiei, principala tendință care va domina piață muncii în 2022 nu va mai fi muncă de acasă, ci munca de tipul hibrid, un mix între lucrul de acasă sau din alt loc și cel de la birou, arată o analiză a K2S.
Tabloul tendințelor de anul acesta este completat de o accelerare a inteligenței artificiale, integrarea programelor de sănătate mintală în rândul angajaților, accentul pus pe abilități și nu pe roluri, dar și monitorizarea productivității la locul de muncă.
În acest context, principala provocare a companiilor în 2022 va fi să găsească un echilibru între așteptările angajaților din ce în ce mai mari cu privire la un program de lucru flexibil chiar și de acasă, menținerea unei culturi organizaționale solide și lucrul în echipa, sunt rezultatele analizei companiei de soluții de resurse umane K2S – Key 2 Success.
„Datele noastre arată că aproximativ 90% dintre angajații români, manageri sau specialiști, sunt mulțumiți de libertatea crescută pe care o aduce muncă de tip hibrid, sugerând că această va fi probabil o tendința care se va impune pe termen mediu și lung. Așadar, 2022 vine cu noi provocări pentru angajatori – în special din zona de reinventare continuă a procedurilor și proceselor, coeziunii echipei, dar și a comunicării interne. Această din urmă suplinește prezența fizică limitată la locul tradițional de muncă și echilibrează impactul negativ produs de știrile despre pandemie. Toate acestea vor pune în continuare presiune pe top management și pe departamentele de resurse umane, de a ascultă mai mult sugestiile angajaților și de a crea programe prin care angajații să se simtă conectați și motivați”, a declarat Valentin Dima, consultant în cadrul companiei.
Studiile arată că în România circa 18,4% dintre angajați au început să lucreze de acasă că urmare a pandemiei de COVID-19 în timp ce media europeană este de 36,8%. La nivel global, cifrele arată că 70% dintre angajați își doresc să aibă în continuare acces la opțiuni flexibile de lucru de la distanță și 65% dintre aceștia spun că își doresc să lucreze mai des alături de colegii lor, arată Mediafax.
Forumul Economic Mondial previzionează că inteligență artificială și automatizarea vor duce la crearea a 97 de milioane de noi locuri de muncă până în 2025. Inteligență artificială va fi folosită în primul rând pentru a automatiză o serie de activități repetitive, pentru a le permite angajaților să se concentreze asupra unor activități care necesită o muncă mai complexă, ce necesită creativitate, sau inteligență emoțională.
Unele exemple includ avocații care vor folosi tehnologia pentru a reduce timpul petrecut în revizuirea istoricelor de caz pentru a găși precedente. Totodată, medicii vor avea capacități de viziune computerizată pentru a analiză dosarele medicale și prin care ulterior să poată să pună un diagnostic pacienților.
De asemenea angajatorii încep să înțeleagă importantă critică a integrării strategiilor de sănătate și bunăstare a angajaților, inclusiv sănătatea mintală, în obiectivele companiilor, căutând să reinventeze definiția bunăstării la locul de muncă, apreciază specialiștii.