Zilele de luni pot fi dificile pentru majoritatea dintre noi, însă Blue Monday chiar duce suferința la extrem. Cel puțin așa susțin unii.
Aparent, a treia zi de luni din ianuarie este „cea mai deprimantă zi din an”, deseori fiind numită și Blue Monday. Conceptul, care a provenit de la un comunicat de presă al unei companii britanice ce încerca să vândă mai multe pachete de vacanță, susține că nopțile reci de iarnă și situația financiară precară de după sărbători fac această zi să fie cu adevărat tristă și greu de suportat.
Mai târziu, ideea de Blue Monday și-a croit drum prin mesajele și campaniile de marketing din Marea Britanie pentru a încuraja oamenii să-și cheltuie banii în așa-zisa cea mai tristă zi din an.
Anul acesta, Blue Monday a picat pe 17 ianuarie, a treia zi de luni din ianuarie.
Denumirea a fost propusă de psihologul Cliff Arnall care a descris Blue Monday drept „cea mai deprimantă zi din an”.
Ideea a fost publicată într-un comunicat de presă din 2005 al unei companii de turism britanice care a susținut că a folosit o ecuație pentru a calcula data exactă pentru cea mai tristă zi din an. Comunicatul original ar fi fost scris chiar de Arnall.
Așadar, conceptul de Blue Monday a fost inițial o strategie de marketing care încerca să-i convingă pe oameni să-și achiziționeze pachete de vacanță.
În ciuda lipsei de dovezi științifice care să susțină teoria, conceptul de Blue Monday ar fi bazat pe factori care pot fi aplicați la o mare parte din populație în urma sărbătorilor de iarnă, potrivit Independent.
Totodată, Blue Monday ar fi rezultatul vremii mohorâte, nopților lungi de iarnă și situația financiară precară după festivitățile din decembrie. Însă, cercetătorii au spus în repetate rânduri că ideea este pur și simplu „o tâmpenie”.
Dr. Dean Burnett, de la divizia de medicină psihologică și neuroștiințe clinice din cadrul Universității Cardiff, a precizat că „există multe motive care să ne facă să credem că ecuația Blue Monday este o tâmpenie”.
„În primul rând, ecuația nu a fost rezultatul unui studiu psihologic desfășurat de un laborator prestigios, ci a fost vorba de companie de turism, care a căutat un psiholog pentru a-i oferi credibilitate. Combină aspecte care nu pot fi combinate în niciun fel”, a explicat Burnett.
Ce legătura există între atașamentul față de Dumnezeu și suferința psihologică?
Românii citesc mai multă psihologie și tot mai multe cărți în limba engleză
Cauză și efect: Un psiholog încearcă să lămurească unul dintre conceptele fundamentale ale omenirii