Un nou portavion chinezesc cu o tehnologie aproape egală cu capacitățile navelor americane ar putea fi lansat chiar în luna februarie a anului viitor, potrivit unei analize a imaginilor din satelit realizată de un think-tank cu sediul la Washington.
În imaginile furnizate de Centrul pentru Studii Strategice și Internaționale (CSIS), portavionul – cunoscut doar sub numele de Type 003 – poate fi văzut în șantierul naval Jiangnan din Shanghai.
Instalarea principalelor componente externe și interne, inclusiv a centralelor electrice și a sistemului de lansare a avioanelor, pare fie finalizată, fie pe punctul de a fi finalizată, a precizat CSIS. Doar câteva elemente suplimentare – cum ar fi sistemele radar și de armament – mai trebuie instalate înainte ca nava să poată naviga pe fluviul Yangtze, au adăugat analiștii.
„Pe baza informațiilor disponibile și a progreselor observate la Jiangnan, autorii estimează că nava Type 003 va fi lansată în aproximativ trei până la șase luni”, a declarat CSIS.
Odată ce va fi gata, nava va fi al treilea portavion al Chinei și al doilea produs la nivel național. Însă, spre deosebire de navele sale surori, Liaoning și Shandong, experții au declarat că Type 003 va dispune de o tehnologie mai avansată de lansare a aeronavelor, după modelul sistemului de catapultare folosit de portavioanele americane.
Noile catapulte vor permite Chinei să lanseze o varietate mai mare de avioane de pe Type 003, mai repede și cu mai mult armament.
China deține acum cea mai mare forță navală din lume, iar portavioanele sunt navele de bază ale flotei oricărei mari puteri.
Primul portavion al Chinei, Liaoning, a fost o navă neterminată din era sovietică pe care Beijingul a cumpărat-o din Ucraina în 1998, a fost modernizată și, în cele din urmă, pusă în funcțiune în 2012.
Armata chineză a folosit cunoștințele tehnologice pe care le-a obținut de pe acel vas pentru a construi primul său portavion construit pe plan intern, Shandong, care a intrat în serviciu în decembrie 2019.
Dar, deși cele două portavioane inițiale ale Chinei au sporit puterea sa navală, capacitatea lor era încă mult în urma SUA, care are în total 11 astfel de nave operaționale.
În plus, atât Liaoning, cât și Shandong se bazau pe o tehnologie sovietică învechită. Aceste două portavioane foloseau sistemul de lansare cu rampă, în timp ce portavioanele americane folosesc un sistem mai avansat de catapultare pentru a-și lansa avioanele.
Aeronavele lansate cu catapulte pot decola mai repede și cu cantități mai mari de combustibil și muniție, conform CNBC.
Se pare că Type 003 are aceeași tehnologie de catapultare ca și SUA și este posibil chiar să fi avansat până la utilizarea unui lansator electromagnetic, mai evoluat decât catapultele cu aburi folosite încă pe majoritatea navelor americane.
Un raport de cercetare al Congresului american din octombrie a afirmat că Type 003 r putea avea un deplasament de aproximativ 100.000 de tone, comparabil cu un portavion american de aceeași clasă.
Pe de altă parte, toate portavioanele americane au propulsie nucleară, în timp ce se crede că Type 003 va funcționa cu propulsie convențională cu aburi, ceea ce îi va limita raza de acțiune.