Agenția Defense Advanced Research Projects afirmă că un avion cargo C-130 Hercules special echipat a recuperat cu succes, luna trecută, o dronă Gremlins X-61A în aer.
Acea rundă de teste a implicat, de asemenea, două X-61A zburând împreună și a arătat că una dintre drone ar putea fi recondiționată și lansată într-o a doua misiune în doar 24 de ore de la prima.
Acestea sunt toate capabilitățile cheie pe care programul Gremlins a încercat să le demonstreze, relatează The Drive.
Nu este în întregime clar când sau unde a avut loc exact această rundă a testelor, potrivit unui comunicat de presă al Agenției pentru Proiecte de Cercetare Avansată a Apărării (DARPA), emis în data de 5 noiembrie 2021.
DARPA a spus că două X-61A, cunoscute și ca dronă Gremlin Air Vehicles (GAV) au fost folosite în teste și că „au bifat cu succes toate pozițiile de zbor ale formațiunilor autonome și caracteristicile de siguranță înainte ca” unul să fie recuperat în zbor. GAV-urile sunt, de asemenea, capabile să coboare în siguranță la sol după un zbor, folosind un sistem intern de recuperare a parașutei.
Această recuperare a fost punctul culminant al anilor de muncă asiduă și demonstrează fezabilitatea unei recuperări sigure și fiabile din aer”, a declarat locotenentul colonel al Forțelor Aeriene Paul Calhoun, managerul programului Gremlins din cadrul Biroului de Tehnologie Tactică (TTO) al DARPA. „O astfel de capacitate se va dovedi probabil critică pentru viitoarele operațiuni aeriene”, a adăugat el.
DARPA nu a reușit să demonstreze această capacitate de recuperare aeriană în cadrul testelor de anul trecut. Scott Wierzbanowski, directorul de program al Gremlins de atunci, a spus că „am ajuns la câțiva centimetri de conexiune la fiecare încercare” la momentul respectiv.
„Recuperarea aeropurtată este complexă”, a adăugat Calhoun despre această nouă rundă de teste. „Ne vom bucura un pic de succesul acestei implementări, apoi ne vom întoarce la lucru, analizând datele și stabilind următorii pași pentru tehnologia de dronă Gremlins”.
Programul Gremlins este în desfășurare din 2015. DARPA a selectat o echipă condusă de contractorul de apărare Dynetics, acum o subsidiară a Leidos, pentru a construi și demonstra efectiv GAV-urile în 2018. Producătorul de drone Kratos a dezvoltat atât drona X-61A, cât și sistemul de recuperare aeriană.
Această recuperare aeriană de succes este o piatră de hotar importantă în program, care a fost văzută de mult timp ca un pas important către viitoarele misiuni fără pilot pentru armata americană, inclusiv roiuri de drone cu costuri reduse, în rețea, care operează cu un grad ridicat de autonomie.
DARPA a descris anterior apărarea aeriană a inamicului ca un set de misiuni noționale pentru dronele operaționale derivate din X-61A și conceptul său de navă-mamă.
Prin natura lor, roiurile de drone prezintă provocări pentru toate tipurile de sisteme de apărare, fiind capabile să prezinte amenințări într-o zonă relativ largă și abordări din mai multe unghiuri simultan, astfel copleșind adversarii.
Dronele individuale din interiorul unui roi pot fi, de asemenea, încărcate cu diferite sarcini utile, inclusiv diferite tipuri de senzori, elemente de război electronic, arme cu energie direcționată sau focoase mici, pentru a crește flexibilitatea întregului grup.
Capacitatea de a recupera și recondiționa orice dronă care nu este distrusă într-un atac de tip roi oferă beneficii operaționale, inclusiv reducerea timpului necesar pentru a lansa un alt val și o modalitate de a ajuta la menținerea costurilor pentru realizarea acestor misiuni cât mai mici posibil.
Există chiar și discuții acum dacă aeronavele ar putea recupera drone dintr-un roi în zbor după o misiune și să le poată pregăti pentru a fi lansate din nou fără a fi nevoie să aterizeze. O dronă Gremlins cu lansare aeriană de pe o navă-mamă oferă deja o modalitate mai simplă și mai ieftină de a ținti zone multiple pe distanțe mari.
Lansarea aeriană și recuperarea aeronavelor fără pilot, inclusiv de către o altă dronă Gremlins, este un domeniu de interes în creștere rapidă pentru armata SUA, în general. Sparrowhawk de la General Atomics, care este, de asemenea, proiectat pentru a fi recuperat în aer, este un exemplu excelent al unui alt design aflat acum în dezvoltare, asemănător cu o dronă Gremlins.
Odată cu recentul test de recuperare de succes, Gremlins a demonstrat acum fezabilitatea generală a acestui concept cheie, care deschide posibilități noi și interesante în viitor.
Vă recomandăm să citiți și:
Blue Origin a pierdut în fața NASA în procesul privind alegerea modulului lunar SpaceX
SpaceX ar putea construi rachete Starship exclusiv pentru turismul spațial
NASA va derula două misiuni pe planeta Venus, după mai bine de 30 de ani de la ultima vizită
Un studiu de la Harvard susține că viața ar putea să existe în subteran pe Lună și pe Marte