Israel a lansat un nou aerostat de avertizare, un tip de dirijabil fără pilot, descris ca fiind unul dintre cele mai mari de acest tip din lume.
Dezvoltat de industria israeliană cu ajutor de la SUA, Sistemul Aerostat de Înaltă Disponibilitate, sau HAAS, a fost conceput să furnizeze avertismente în avans asupra amenințărilor care zboară la joasă altitudine, cum ar fi rachetele ghidate, dronele cu muniție și alte pericole aeriene.
Conceptul general este bine stabilit în Israel, acolo unde utilizarea cu succes a baloanelor de supraveghere de acest tip pentru a urmări amenințările de la joasă altitudine este într-un contrast puternic cu sistemul de senzori american, sau JLENS, un program de câteva miliarde de dolari care a fost anulat într-un mod jenant în 2017.
Forțele Aeriene Israeliene (IAF), care vor fi responsabile cu administrarea HAAS, au anunțat introducerea aerostatului de mare altitudine după câțiva ani de dezvoltare. Staționată într-o locație nedezvăluită din nordul Israelului, platforma va fi folosită „pentru a detecta și a avertiza asupra amenințărilor avansate”, senzorul său principal fiind radarul cu rază lungă Sky Dew. Deocamdată, HAAS este în faza de testare.
„Sistemul Sky Dew va fi o componentă semnificativă în consolidarea protecției granițelor țării în fața unei varietăți de amenințări și va contribui la capacitățile de a construi o imagine mai precisă și mai amplă a spațiului aerian”, a explicat Amikam Nurkin, comandant al IAF, potrivit The Drive.
IAF au confirmat că HAAS a fost dezvoltat de divizia Elta a companiei Israel Aerospace Industries (IAI) în cooperare cu IAF, Organizația Israeliană de Apărare Antirachetă (IMDO) și Agenția de Apărare Antirachetă din SUA (MDA). Dirijabilul a fost produs de compania americană TCOM, specialist în acest domeniu și compania care a produs aerostatul pentru JLENS.
Ideea de a folosi un aerostat pentru a avertiza asupra atacurilor cu rachetă a stat la baza programului JLENS al armatei americane, care s-a desfășurat între 1996 și 2017, însă nu a reușit să ofere o capacitate operațională înainte de a fi anulat din cauza întârzierilor și depășirilor de costuri. Prototipurile JLENS erau echipate fie cu un radar de supraveghere în bandă VHF, fie cu un radar de control în bandă X.
Israelul se redeschide pentru turiștii vaccinați. Ce condiții trebuie îndeplinite
Israelul vrea să extindă unele colonii din Cisiordania
Arheologii din Israel au descoperit un tezaur de monede rare
Arheologii israelieni au descoperit un mare centru de vinificație, vechi de 1.500 de ani