Atingerea ţintei de decarbonizare a Pactului Ecologic European (Green Deal), ca Europa să devină neutră din punctul de vedere al emisiilor de dioxid de carbon, necesită investiţii masive inclusiv în zona de transporturi rutiere, scrie Ziarul Financiar.
Transporturile sunt responsabile de circa un sfert din emisiile de CO2, iar pentru transporturile rutiere pe distanţe lungi motoarele electrice încă nu sunt o soluţie viabilă. În consecinţă, vehiculele care funcţionează pe bază de gaz natural comprimat sau gaz natural lichefiat (GNC/GNL) reprezintă cea mai bună variantă, sunt de părere transportatorii rutieri.
Cu toate acestea, România are doar 3 staţii de alimentare cu gaz natural comprimat, aflându-se, din acest punct de vedere, la coada clasamentului european, arată datele Asociaţiei Europene pentru Vehicule pe Gaz şi Bio-gaz. Spre comparaţie, Bulgaria are 116 staţii de încărcare cu gaz natural comprimat, Germania are 850 şi Italia aproape 1.300.
Sectorul de transporturi rutiere trebuie să îşi reducă amprenta de carbon cu 90% până în 2050, pentru a contribui la atingerea scopurilor din Green Deal.
Transportatorii români sunt de părere că gazul este o soluţie viabilă pentru moment, în condiţiile în care România are a doua cea mai mare resursă de gaze naturale din Uniunea Europeană, dar şi din cauză că vehiculele electrice nu reprezintă în acest moment o soluţie economică bună pentru transporturile pe distanţe lungi.
Germania are o reţea dezvoltată de staţii de alimentare cu GNC de 850 de unităţi. De asemenea, statul german oferă transportatorilor o subvenţie pentru achiziţia de vehicule pe gaz natural comprimat de până la 40% din valoarea achiziţiei.
Gazul natural comprimat, pe lângă că este mai puţin poluant, are şi o eficienţă economică mai mare. Astfel, la 100 de km, costurile pentru vehiculele pe gaz natural sunt mai mici cu 35% faţă de cele echipate cu motoare diesel şi mai mici cu 52% faţă de cele echipate cu motoare pe benzină, mai arată datele Asociaţiei Europene pentru Vehicule pe Gaz şi Bio-gaz, potrivit Mediafax.
România nu are însă în acest moment infrastructura necesară pentru vehiculele pe gaz. Cu doar 3 staţii de alimentare de gaz natural comprimat, este pe unul dintre ultimele locuri din Uniunea Europeană.
Transporturile reprezintă unul dintre cei mai mari participanţi la exportul de servicii al României. Datele Băncii Naţionale a României arată că, în primele trei luni din 2021, serviciile de transport au înregistrat un excedent comercial de peste 1 mld. de euro. Exporturile de astfel de servicii au fost de 1,8 mld. de euro, în vreme ce importurile au fost de 750 mil. euro.
Criza Covid-19 a adus o scădere a cifrei de afaceri a transportatorilor rutieri din România cu 13% în 2020, faţă de 2019, iar afacerile transportatorilor rutieri internaţionali din România au scăzut cu 17%. În aceeaşi vreme, piaţa internă de transporturi rutiere de persoane a scăzut cu 20%, iar vânzările din transporturile internaţionale de persoane s-au prăbuşit cu 55% în 2020, prin comparaţie cu 2019.