Numărul utilizatorilor care s-au confruntat cu amenințări cibernetice deghizate în platforme populare de învățare online a crescut cu 60% în a doua jumătate a anului 2020, arată un studiu realizat de Kaspersky.
Potrivit unui comunicat al companiei, pe măsură ce pandemia continuă și școlile sunt din nou închise sau urmează un model hibrid de învățare, sectorul educațional continuă să atragă atenția criminalilor cibernetici. Din iulie până în decembrie 2020, 270.171 de utilizatori au întâmpinat diverse amenințări cibernetice deghizate în platforme populare de învățare, o creștere de 60% în comparație cu prima jumătate a anului 2020.
Cea mai populară aplicație online folosită ca momeală pentru atacurile cibernetice a fost, de departe, Zoom, platformă cu peste 300 de milioane de utilizatori zilnici. A doua cea mai populară a fost Moodle, urmată de Google Meet. Numărul utilizatorilor care au întâmpinat amenințări deghizate în platforme populare de învățare online/ video-conferințe a crescut pe toate platformele, cu excepția Google Classroom.
„Aproximativ 98% dintre amenințările întâmpinate erau sub forma not-a-virus, categorie care este împărțită în programe de tip riskware și adware. Adware bombardează utilizatorii cu reclame nedorite, în timp ce programele riskware sunt alcătuite din diferite fișiere – de la browser bars și download managers până la instrumente de administrare la distanță – care pot efectua diverse acțiuni pe computerul personal fără consimțământul dumneavoastră. Troienii au reprezentat aproximativ 1% din amenințările întâmpinate”, arată specailiștii de la Kaspersky.
Utilizatorii întâmpină de obicei amenințări deghizate în aplicații populare de video-conferințe și platforme de cursuri online prin false programe de instalare, întâlnite pe site-uri neoficiale, concepute să arate ca platformele originale sau e-mailuri deghizate în oferte speciale sau notificări de pe platformă.
„Din păcate, până când toți studenții se vor întoarce la cursurile față-în-față, instituțiile de învățământ vor continua să fie o țintă populară pentru infractorii cibernetici, mai ales că acest sector nu a acordat prioritate securității cibernetice. Pandemia a arătat clar că acest lucru trebuie să se schimbe, mai ales că tehnologia este din ce în ce mai puternic încorporată în cursurile desfășurate în mediul virtual”, a declarat Anton Ivanov, expert în securitate la Kaspersky, potrivit Mediafax.
Pentru a ajuta profesorii, dar și pe elevii lor să rămână în siguranță atunci când utilizează instrumente digitale pentru desfășurarea cursurilor, Kaspersky a pus la punct o varietate de resurse, inclusiv un curs online care ajută la învățarea celor mai bune practici în materie de securitate cibernetică.