Uniunea Europeană a primit dreptul de a impune tarife punitive în valoare de aproape patru miliarde de dolari produselor din SUA ca reacţie la subvenţii acordate ilegal companiei Boeing, dar Bruxellesul cere o soluţie negociată la litigiul de 16 ani, potrivit cotidianului Financial Times.
Organizaţia Mondială a Comerţului (OMC) a anunţat marţi decizia în acest caz. Uniunea Europeană poate decide acum când va introduce tarifele punitive.
Drepturile de sancţionare primite de UE, în cuantum de 3,99 de miliarde de dolari (3,4 miliarde euro), sunt mai reduse decât suma de 7,5 miliarde de dolari (6,38 miliarde euro) primită de Statele Unite anul trecut într-un caz separat, intentat împotriva subvenţiilor Airbus, şi mai puţin decât solicitase Bruxellesul, 8,58 miliarde de dolari (7,31 miliarde euro).
Uniunea Europeană a identificat deja o serie de produse americane care ar putea fi taxate, inclusiv avioane, aparate de fitness şi fructe.
Valdis Dombrovskis, comisarul UE pentru Comerţ, a declarat că decizia mult-aşteptată ar trebui să fie semnalul pentru ajungerea la un acord cu SUA în privinţa reglementărilor referitoare la subvenţiile destinate industriei producerii de avioane. „Preferinţa noastră puternică este pentru o soluţie negociată. Altfel, vom fi nevoiţi să ne apărăm interesele şi să răspundem în mod proporţionat”, a declarat oficialul UE.
Disputa transatlantică pe tema subvenţiilor din domeniul aerian este unul dintre cele mai lungi litigii din istoria Organizaţiei Mondiale a Comerţului şi reflectă importanţa economică şi presiunile concurenţiale resimţite de producătorii de pe ambele maluri ale Atlanticului. Litigiul SUA-UE a izbucnit în 2004, la un an după ce compania Airbus a depăşit pentru prima dată concurentul american în materie de vânzări, potrivit Mediafax.
După negocierea unui acord cu UE privind subvenţiile în anul 1992, Statele Unite au lansat o acţiune judiciară împotriva subvenţiilor primite de grupul aerospaţial european începând din anii 1970, acuzând iniţial că Airbus a primit finanţări ilegale de 22 de miliarde de dolari. După câteva luni, UE a ripostat prin propriul proces, acuzând că Boeing a primit ilegal subvenţii de 23 de miliarde de dolari.
Bruxellesul cere de câteva luni găsirea unei soluţii negociate la litigiile arbitrate de Organizaţia Mondială a Comerţului.