În ciuda faptului că tehnologia a evoluat masiv în ultimele decenii, inginerii nu au reuşit să elimine complet această problemă, care afectează portavioanele, distrugătoarele, fregatele sau vase istorice precum Queen Mary.
Pentru navele de sute de milioane de dolari, rugina reprezintă o problemă care, dacă nu este tratată corespunzător, poate da naştere la catastrofe, deoarece le poate afecta structura sau sisteme critice.
Rugina afectează chiar şi cele mai moderne nave, precum distrugătoarele invizibile din clasa Zumwalt. „Coroziunea în întreaga navă este o mare, mare problemă”, a declarat Scott Tait, un fost căpitan de navă.
Potrivit autorului Jonathan Waldman, care a scris cartea „Rugina: Cel mai lung război”, rugina este „cel mai destructiv dezastru natural de pe Pământ”. Spre deosebire de incendii şi inundaţii, care provoacă deseori pagube mari într-un timp scurt, pe termen mediu şi lung coroziunea este mult mai destructivă.
Rugina este rezultatul reacţiei chimice dintre aer, apă şi metal. Ultimul element este o componentă majoră a oţelului. Când în ecuaţie intră apa sărată, procesul este accelerat.
Pentru a se rezolva problema sunt ţinute chiar şi conferinţe internaţionale. Anual, specialişti din domeniu se întâlnesc la evenimentul MegaRust pentru a discuta cele mai noi tehnici anti-coroziune, potrivit Mediafax.
Potrivit estimărilor, costurile anuale cu combaterea coroziunii, ale marinelor militare şi civile, se ridică la 6 miliarde de dolari. Aproximativ jumătate din această sumă este cheltuită pentru întreţinerea navelor militare americane.