Fericirea la locul de muncă s-a dovedit a fi direct corelată cu creşterea productivităţii şi a creativităţii. Atunci când angajaţii nu sunt fericiţi, acest lucru le afectează nu doar viaţa cotidiană, ci are un efect negativ şi asupra business-urilor în care îşi desfăşoară activitatea. Astfel, fericirea lor ar trebui să se găsească în topul priorităţilor oricărui business de succes. Pentru o analiză amănunţită a acestui subiect, Mindspace, furnizor de spaţii de coworking de tip boutique, a derulat un studiu în aprilie 2019, care a implicat 5.000 de angajaţi din 7 ţări, pentru a afla cum se raportează aceştia la muncă.
Vestea bună este că 30% dintre angajaţii care desfăşoară o muncă de birou declară că sunt foarte fericiţi, iar 54% dintre aceştia spun că sunt fericiţi în majoritatea timpului. Analiza celor 7 ţări incluse în studiu arată că angajaţii din Statele Unite sunt cei mai încântaţi să meargă la muncă, 54% dintre ei declarând că sunt foarte fericiţi şi 39% că sunt fericiţi în majoritatea timpului. În ceea ce îi priveşte pe angajaţii români, 21% dintre ei au declarat că sunt foarte fericiţi, iar 61% că sunt fericiţi în majoritatea timpului petrecut la birou. Cel mai puţin încântaţi de mersul la birou sunt angajaţii din UK, aproape un sfert dintre ei declarând că nu sunt foarte fericiţi sau deloc fericiţi.
Potrivit studiului, angajaţii români cu cel mai mare scor de fericire la locul de muncă sunt cei care lucrează în industriile creative şi media, dar şi în domeniul bancar. Pe de altă parte, cei mai puţin fericiţi cu locul lor de muncă sunt cei care lucrează în domenii precum ingineria şi industriile de fabricare, dar şi în IT. Când vine vorba de rolul ocupat în companie, angajaţii români care au înregistrat cel mai ridicat nivel de fericire sunt cei care lucrează în departamente creative şi marketing, în timp ce angajaţii din logistică şi operaţiuni sunt cel mai puţin fericiţi.
La fel de importanţi sunt factorii care stau la baza unui engagement puternic şi pe termen lung al angajaţilor. Iar motivele pentru care oamenii declară că nu se simt implicaţi în locul lor de muncă sunt indicatori clari ai acestora. Potrivit studiului, 34% dintre angajaţi spun că nu se implică în ceea ce fac pentru că simt că recompensa financiară nu este suficientă. Însă un procent similar, 35% a declarat că motivul este mediul de lucru, care nu îi inspiră. “Fericirea la locul de muncă este importantă nu doar pentru atmosfera pozitivă pe care o crează, ci şi pentru business,” spune Dan Zakai, CEO şi Co-Fondator Mindspace. ”Ne-am propus să analizăm ce îi face pe angajaţi fericiţi pentru că ştim că starea lor de bine se traduce într-un engagement mai ridicat, în mai multă productivitate, creativitate şi flexibilitate. În plus, ei au un impact pozitiv şi asupra colegilor lor şi rămân alături de business mai mult timp”.
Pentru a aduce un impact pozitiv asupra nivelul de fericire şi engagement al angajaţilor, companiile trebuie în primul rând să îi asculte, să afle cum se raportează la locul lor de muncă. Cu toate acestea, 21% dintre companii nu realizează nici un tip de evaluare a engagementului. Din acest punct de vedere, diferenţele geografice sunt mari – în Statele Unite, doar 18% dintre business-uri nu evaluează engagementul, în timp ce în Israel 31% nu desfăşoară deloc astfel de evaluări. În România, 15% dintre companii nu realizează evaluări de acest tip şi omit astfel primul şi cel mai important pas în îmbunătăţirea nivelul de fericire şi implicare al angajaţilor şi, totodată, în îmbunătăţirea performanţei businessului lor – discuţii directe cu angajaţii despre cum se simt la birou.