Potrivit acestuia, ridicarea interdicţiei de zbor pentru avioanele Boeing 737 MAX în Europa va depinde de zborurile de încercare efectuate de piloţii europeni, care conform calendarului actual sunt prevăzute a avea loc la mijlocul lunii decembrie, potrivit agenţiei de presă Mediafax.
Patrick Ky a mai susţinut că nu va exista un decalaj mai mare de câteva săptămâni între ridicarea interdicţiilor de zbor pe ambele maluri ale Atlanticului.
Începând din luna martie a acestui an, avioanele Boeing 737 MAX au interdicţie de zbor la nivel mondial după două catastrofe aeriene care au avut loc în decurs de cinci luni şi în care este suspectată o funcţionare defectuoasă a sistemului automat de stabilizare în zbor (MCAS – Manoeuvering Characteristics Augmentation System) menit să împiedice intrarea avionului în picaj.
Producătorul aeronautic american Boeing speră că avionul său va reintra în serviciu până la finalul acestui an după modificările efectuate la sistemele software şi în programele de pregătire a piloţilor.
„După părerea mea, acest lucru va avea loc la începutul anului următor, dacă totul se va derula cu bine. Din ceea ce ştim în prezent, intenţionăm ca zborurile de încercare să aibă loc la mijlocul lunii decembrie, ceea ce înseamnă că o decizie de reintrare în serviciu va fi luată în ianuarie în ceea ce ne priveşte”, a declarat Patrick Ky vineri seara. Directorul EASA a adăugat că această reintroducere în serviciu va fi coordonată pe cât posibil cu FAA însă cele două agenţii au proceduri diferite, în special în ceea ce priveşte consultările. „În consecinţă, este posibil să avem un decalaj de câteva săptămâni dar nu vorbim de şase luni. Vorbim de o întârziere care, dacă se va produce, va fi cauzată în principal de aspectele tehnice ale procedurilor administrative”, a indicat Patrick Ky.
Aceste declaraţii au fost făcute înainte de apariţia în presă a unor schimburi de mesaje interne care au avut loc în anul 2016 între piloţii Boeing, care au ridicat noi semne de întrebare cu privire la calendarul reluării zborurilor avioanelor 737 MAX.
În mesajele dintre doi angajaţi, pilotul tehnic şef de atunci al modelului 737 MAX, Mark Forkner, a declarat că aşa-numitul sistem anti-staţionare MCAS din avion a fost „înclinat” în timpul simulării zborului. Sistemul este suspectat ca motiv al prăbuşirilor din Indonezia şi Etiopia, care au ucis împreună 346 de persoane.
Mesajele par să fie primele informaţii făcute publice, potrivit cărora sistemul MCAS a fost instabil în timpul testării înainte ca aeronava să intre în serviciu.
Administraţia Federală a Aviaţiei (FAA) a solicitat executivului Boeing, Dennis Muilenburg, să dea o explicaţie „imediată” pentru întârzierea de a preda documentul descoperit de Boeing în urmă cu câteva luni.
Descoperirea a avut loc cu câteva zile înainte ca Muilenburg, care a fost eliminat de consiliul de administraţie săptămâna trecută, să depună mărturie în faţa Congresului.
„Aceste mesaje indică faptul că Boeing a protejat informaţiile infracţionale faţă de FAA, fapt extrem de deranjant”, a afirmat Peter DeFazio, preşedintele Comitetului de Transport al Camerei Reprezentanţilor din SUA.
Boeing se luptă să-şi pună în funcţiune cel mai bine vândut avion, 737 MAX, în urma unei interdicţii de a funcţiona din martie, provocată de cele două accidente care au ucis un total de 346 de persoane în Etiopia şi Indonezia.
Agenţia Europeană pentru Siguranţa Aviaţiei (EASA) a decis, în 13 martie, suspendarea tuturor zborurilor în Europa cu avioane Boeing 737 MAX, în urma tragediei aviatice produse în Etiopia. Compania TAROM a anunţat atunci că directiva Agenţiei Europene pentru Siguranţa Aviaţiei (EASA) de a suspenda zborurile cu aparatele Boeing 737 MAX-8 şi 9 nu afectează TAROM, pentru că aeronavele comandate, de tip 737 MAX 8, sunt programate de intre în construcţie la finalul anului 2021.