Studiul, realizat în 13 ţări din CEE, printre care România, Austria, Croaţia, Polonia sau Ungaria, relevă că utilizarea smartphone-ului a atins un nivel de peste 90%, lăsând în urmă folosirea tabletei sau a laptopului. E-mail-ul, internetul şi social media sunt, de asemenea, în creştere cu 17% faţă de anul 2016.
În ultimii trei ani, românii au adoptat constant un stil de viaţă digital, folosind tot mai multe unelte şi funcţionalităţi. În prezent, aproximativ 90% din populaţie foloseşte un smartphone, în creştere cu 6% faţă de anul 2016. Românii respondenţi consideră, însă, că serviciile digitale disponibile pe piaţă nu sunt suficiente, în special în domenii precum educaţie, sănătate şi transport public, unde se resimte cea mai mare nevoie de inovaţie digitală.
Plata de pe telefonul mobil şi metodele de autentificare aferente sunt folosite din ce în ce mai des de către populaţia din România, aproape 80% din persoanele chestionate care folosesc acest tip de plată declarând că procesul de achiziţie şi confirmare a plăţii pe mobil este cea mai bună alternativă digitală. Codul transmis prin SMS pentru autorizarea tranzacţiilor realizate online este metoda preferată şi cel mai des folosită pentru autentificare: de către 51% din utilizatorii români.
În acelaşi timp, autentificarea biometrică se află pe un trend ascendent în preferinţele consumatorilor români, 44% dintre cei intervievaţi declarând că dacă ar putea să aleagă la momentul plăţii, ar opta pentru o metodă de autentificare biometrică. 24% din români folosesc deja autentificarea biometrică sub o formă sau alta, comparativ cu 2016, când procentul era de doar 5%.
81% dintre respondenţi consideră că amprenta digitală este o metodă de plată sigură. Autentificarea de tip biometric este îmbrăţişată de persoane din toate categoriile de vârstă, însă tinerii sunt cei mai deschişi la această variantă. “Aş alege o metodă de autentificare ce îmi oferă cel mai mare nivel de siguranţă pentru contul meu”, au declarat majoritatea respondenţilor.
În ceea ce priveşte conştientizarea asupra securităţii online, românii preferă ca parola lor să fie unică (52%) şi uşor de ţinut minte (41%). Peste jumătate dintre consumatori îşi memorează parola, în timp ce unul din patru respondenţi o notează pe hârtie sau o salvează în telefon, deşi aceste metode de memorare a parolei îi pot expune potenţialelor fraude. Autentificarea biometrică vine în preîntâmpinarea acestor probleme, eliminând necesitatea memorării unor parole.
Încrederea consumatorilor în Inteligenţa Artificială (AI) este în continuă creştere: 25% din respondenţi au testat în trecut metode tehnologice bazate pe Inteligenţă Artificială, în timp ce 63% ar încerca unelte digitale similare în viitor. Cel mai mare procent de utilizare se înregistrează în rândul tinerilor cu vârste cuprinse între 20 şi 29 de ani.