Pe parcursul semestrului, studenţii anului IV de la Mecanică a Universităţii Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iaşi au avut ca sarcină să creeze nişte roboţi adevăraţi, iar în ziua examenului roboţii au participat la o cursă.
Roboţii au avut de parcurs un traseu marcat, unde au trebuit să se poată orienta în spaţiu şi să ocolească obstacolele de pe traseu.
Ideea unui asemenea examen i-a aparţinut profesorului Ioan Doroftei, care predă disciplina Roboţi Mobili. Profesorul le-a pus la dispoziţie studenţilor componentele şi materialele necesare pentru crearea roboţilor. Studenţii au primit astfel motoare, roţi, o placă de control, senzori şi diverse drivere, toate necesare pentru a construi o platformă pe care se puteau deplasa roboţii pe trasee predefinite.
„Am grupat studenţii în şase echipe, am pus materialele la dispoziţie, urmând să construiască o platformă ce trebuia prezentată într-un raport, dar şi într-o competiţie internă în cadrul grupei respectivă care a constat în două probe: urmărirea unei linii tip traseu viteză şi un traseu de obstacole. Obstacolele au constat în intersecţii, un sens giratoriu, întreruperea liniei de deplasare pe o distanţă mare, dar care aveau în dreapta sau în stânga un perete ca robotul să poată urmări, folosind un senzor cu ultrasunete, spre exemplu, un perete acolo unde linia se întrerupe”, a spus profesorul Ioan Doroftei.
Este pentru al doilea an consecutiv când profesorul ieşean îi îndeamna pe studenţi să susţină o astfel de examinare. Potrivit acestuia, tinerii pot lucra astfel independent şi înveţa mai bine.
„Majoritatea tinerilor se plâng de faptul că la multe discipline aplicaţiile nu sunt foarte practice, se fac simulări pe calculatoare şi aşa mai departe. De aceea am decis să le dau ocazia să construiască ceva. Au avut libertate totală în a-şi stabili platforma, algoritmul de control. În urma examenului am avut o discuţie liberă cu ei şi i-am întrebat cum cred că ar trebui să procedăm în anul următor şi au spus că ar vrea să le acord mai multă libertate, să vină şi ei cu idei, să nu fie aceeaşi temă pentru toţi studenţii şi să îşi poată impune şi ei creativitatea”, a adăugat profesorul Ioan Doroftei.