Având un punct maxim după o vânzare în valoare de 110,5 milioane de dolari, în luna mai 2017, piaţa de artă a înregistrat un al treilea semestru consecutiv de creştere. Cifra de afaceri totală a caselor de licitaţii a crescut, astfel, cu 19%, potrivit Mediafax.
Volumul tranzacţiilor a crescut cu 17%, iar rata de lucrări care rămân în depozitele comercianţilor pentru că nu îşi găsesc cumpărători a rămas constantă – 39%.
Piaţa de artă a înregistrat, în total, 66.850 de tranzacţii în 12 luni, între 2017 şi 2018. În această perioadă, numărul vânzărilor de obiecte de artă în licitaţii a crescut de 5,5 ori faţă de perioada 2000/2001.
Având 12% din piaţă, arta contemporană a depăşit atât numărul de lucrări semnate de vechi maeştri (10%), cât şi cele create de artişti din secolul al XIX-lea (10%). Arta de după Al Doilea Război Mondial este pe locul al doilea în preferinţele cumpărătorilor de la licitaţii (21%). În ultimele 12 luni, cea mai mare parte a lucrărilor adjudecate în lume ţin de perioada artei moderne.
Primul semestru din 2018 a înregistrat vânzări care au ajuns la 8,45 de miliarde de dolari, marcând o creştere cu 18% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2017, potrivit raportului, citat de Le Figaro.
Printre recordurile perioadei se numără şi suma de 450 de milioane de dolari plătită, în noiembrie 2017, la casa Christie´s din New York, de emiratul Adu Dhabi pentru lucrarea „Salvator Mundi”, creaţie a lui Leonardo da Vinci. Lucrarea încă nu a fost expusă public, la mai bine de un an de la achiziţie.
Raportul arată şi că una din cinci lucrări vândute la licitaţii în lume este adjudecată într-o sală din SUA. Casele de licitaţii de la New York (Sotheby’s, Christie’s şi Phillips) au valorificat lucrări de Amedeo Modigliani, Pablo Picasso, David Hockney, adunând peste 100 de milioane de dolari în cadrul sesiunilor de vânzări din primăvară şi din toamnă, ce au totalizat un miliard de dolari.
La Paris, cea mai mare sumă, 16,1 milioane de euro, a fost plătită pentru un vas chinezesc scos la licitaţie la Sotheby’s. Ultimul an a fost foarte bun şi pentru casele de licitaţii din Hong Kong, unde exponatele vedetă a fost picturile lui Zao Wouki, ca şi Geneva, unde s-au remarcat bijuteriile vechi, printre care şi cele care i-au aparţinut lui Marie-Antoinette.
Londra a fost, însă, în centrul atenţiei mai mult datorită subiectelor de presă decât prin preţurile obţinute. Sotheby´s a fost pe buzele tuturor, în octombrie, după ce o lucrare semnată de Banksy, „Girl with balloon”, a fost adjudecată pentru 1,2 milioane de euro şi s-a autodistrus imediat. În ramă a fost montat un dispozitiv de tocat hârtie adaptat pentru sfâşierea pânzei.
În 2018, pe primul loc al topului celor mai scumpe lucrări adjudecate în licitaţii se află tabloul lui Amedeo Modigliani „Nu couché (sur le côté gauche)”, realizat în 1917 şi adjudecat pentru 157,2 milioane de dolari.
„Fillette à la corbeille fleurie” (din 1905), una dintre creaţiile din perioada albastră a lui Pablo Picasso, a ajuns până la 115 milioane de dolari, înregistrând al doilea preţ al anului.
Pe locul al treilea este pictura lui David Hockney „Portrait of an artist”, din 1972, ce s-a vândut cu 90,3 milioane de dolari, la casa Christie´s New York, în luna mai.
O „Compoziţie suprematistă” (Composition suprématiste), din 1916, de Kasimir Malevici a ajuns la 85,8 milioane de dolari, stabilind un nou record de preţ pentru artistul rus.
Pictura lui Claude Monet „Nymphéas en fleurs” (1916) a stabilit un record de vânzare de 84,6 milioane de dolari.
Casa de licitaţii Christie´s din New York a obţinut şi noul preţ record pentru o lucrare de Constantin Brâncuşi. „La Jeune Fille Sophistiquée”, creată în 1932, a fost vândută pentru 71 de milioane de dolari. Lucrarea celui mai mare sculptor român a depăşit recordul obţinut în 2017 pentru „Muza adormită” (57,3 milioane de dolari).
Astfel, Brâncuşi a devenit al doilea cel mai bine vândut sculptor din lume, după Alberto Giacometti.
În topul 10 al celor mai scumpe lucrări de artă vândute în 2018 au mai intrat opere de Henri Matisse („Odalisque couchée aux magnolias”, din 1923, 80,7 milioane de dolari), Pablo Picasso („La femme au béret”, din 1937, 68,7 milioane de dolari), Zao Wou-Ki („Juin – Octobre 1985”, din 1985, 65 de milioane) şi Jean-Michel Basquiat („Flexible”, din 1984, 45,3 milioane de dolari).
Recordul pieţei din România a fost reformulat odată cu adjudecarea la licitaţie a lucrării „Ţărăncuţă cu basma albă”, de Nicolae Grigorescu, care a ajuns la 350.000 de euro, fiind de patru ori mai mult decât estimarea maximă.
În 2018, Grigorescu a rămas cel mai bine vândut artist român în ţară. Doar la casa de licitaţii Artmark lucrările sale au adunat o sumă totală de 812.000 de euro.