Primăria Cluj-Napoca şi Compania de Transport Public (CTP) au pus joi în circulaţie primele 10 autobuze electrice din România, cumpărate din fonduri elveţiene. Autorităţile doresc nu doar înlocuirea unor autobuze vechi, ci orientarea spre un sistem de transport care foloseşte energie nepoluantă.
Primarul Emil Boc a declarat, la prezentarea celor 10 autobuze electrice, că bugetul total al proiectului este de 32 de milioane de lei, din care 27,2 milioane de lei o reprezintă contribuţia elveţiană, informează
Mediafax.
“Pentru prima dată în România se introduc în circulaţie autobuze electrice, fiind un eveniment în premieră naţională. (…) Bugetul total al proiectului este de 32 de milioane de lei, din care 27,2 milioane de lei o reprezintă contribuţia elveţiană, restul fiind acoperit din bugetul local, cu aceşti bani fiind achiziţionate 10 autobuze electrice, de producţie poloneză. Cluj-Napoca dă semnalul privind direcţia de evoluţie spre transportul public nepoluant, pentru că ne interesează sănătatea fiecăruia dintre noi şi reducerea poluării aerului, astfel că ne propunem ca prioritate strategică schimbarea flotei de transport în comun a CTP care să devină, după 2025, complet nepoluantă”, a spus Boc.
Prezent la eveniment, ambasadorul Elveţiei în România, Urs Herren, a declarat că, ţinând cont de urbanizarea tot mai accentuată a lumii, problemele viitorului pot fi rezolvate în oraşe printr-o dezvoltare durabilă, care pune accent pe protejarea mediului înconjurător şi eficienţa energetică.
“Prin aceste autobuze electrice nu dorim doar înlocuirea unor autobuze vechi cu altele noi, ci dorim orientarea spre un sistem de transport electric, care foloseşte energie curată, nepoluantă, un transport prietenos cu mediul”, a spus diplomatul elveţian.
Planurile Primăriei Cluj-Napoca prevăd achiziţionarea pentru CTP a încă 30 de autobuze electrice, a 25 de tramvaie şi a 50 de troleibuze.
Autobuzele electrice intrate, joi, în circulaţie, sunt dotate cu aer condiţionat, Wi-Fi, podea joasă pentru persoanele cu dizabilităţi, camere video de supraveghere, sistem de contorizare a numărului de călători care urcă şi coboară, softuri de eficientizare a traseelor. Acestea au o capacitate de 78 de locuri şi o autonomie cuprinsă între 120 km şi 200 de km după o încărcare completă.
Proiectul include şi 11 staţii de încărcare lentă, care durează 6 ore, a autobuzelor electrice şi 3 staţii de încărcare rapidă, care încarcă bateriile cu 15% în 10 minute.
Directorul CTP Cluj-Napoca, Liviu Neag, a declarat, că prin realizarea acestui proiect se preconizează reducerea de costuri, dar şi reducerea emisiilor de agenţi poluanţi şi a zgomotului.
”Dacă un autobuz diesel produce 4,5 tone de gaze pe lună, înmulţit cu numărul autobuzelor din flota noastră, rezultă că 140 de tone de gaze poluante nu vor mai exista în Cluj-Napoca. În urma extinderii mijloacelor electrice de transport în comun se va reduce vizibil poluarea la nivelul oraşului”, a precizat Neag.