Tabloul, pictat în ulei pe un panou de lemn de nuc, ca şi portretul Giocondei, îl reprezintă pe Isus, care ţine în mâna stângă un glob de cristal în timp ce cu mâna dreaptă face semnul binecuvântării, scrie Mediafax.
Unii contestatari afirmă că „Salvator mundi” ar fi fost pictat de Giovanni Boltraffio, un ucenic al lui Leonardo.
Jerry Saltz, critic de artă la revista New York, a afirmat că, deşi nu este istoric de artă şi nici specialist în domeniul vechilor capodopere, pictura i se pare „moartă, inertă, repictată de atâtea ori încât pare, în acelaşi timp, şi veche şi nouă.”
„Cred că atribuirea lui Leonardo a paternităţii tabloului este incorectă. Mai degrabă cred că tabloul a fost pictat de Giovanni Boltraffio”, spune şi Todd Levin, curator şi consilier artistic al galeriei Levin Art Group din New York.
Michael Daley, artist şi director al ArtWatch UK: „«Salvator mundi» nu este decât epava unei lucrări repictate, nu este mai veche de 1900.”
Pictura a dispărut între 1763 şi 1900, când a fost descoperită de Charles Robinson, colecţionar de artă, care a atribuit-o lui Bernardino Luini, apropiat al lui Leonardo. În 1958, Charles Robinson a vândut tabloul, prin Sotheby’s, pentru 60 de dolari. Lucrarea a fost ulterior restaurată şi i-a fost atribuită oficial lui Leonardo în anul 2011, când a fost expusă la National Gallery, din Londra.
În 2013, „Salvator mundi” a fost cumpărat de miliardarul rus Dmitry Rybolovlev cu suma de 127,5 milioane de dolari.
Iar la 15 noiembrie, un necunoscut care a licitat la telefon a oferit pe tablou 450,3 milioane de dolari. Probabil că nici cumpărătorul nici specialiştii în artă nu vor şti niciodată cu certitudine cine a pictat „Salvator mundi”. Firesc, cel care a dat banii va refuza să accepte că a plătit aproape o jumătate de miliard de dolari pentru o lucrare care nu este autentică, iar alţii, de pe margine vor susţine că acesta a aruncat banii pe fereastră.
Tabloul a fost pictat în jurul anului 1500 şi este una dintre cele 15 picturi în ulei realizate de Leonardo. Lucrarea a fost precedată de două desene pregătitoare executate de artist. Pentru aproape 150 de ani, tabloul a dispărut şi a fost avansată ipoteza că ar fi fost distrus.
Până să i se piardă urma, tabloul a fost supus în repetate rânduri unor lucrări de restaurare, nu întotdeauna reuşite. Specialiştii au determinat că doar mâna dreaptă a lui Isus, cea care binecuvântează, nu a fost afectată de restaurările successive.
Înainte de a fi licitat de către Christie’s, pe 15 noiembrie, la New York, unde a fost adjudecat pentru suma record de 450,3 milioane de dolari, tabloul, care avea o valoare estimată de 100 de milioane de dolari, a fost expus la Hong Kong, San Francisco şi Londra.
Până la urmă, însă, o operă de artă valorează fix atât cât este cineva dispus să plătească pentru ea. Iar pentru „Salvator mundi” cineva a plătit 450,3 milioane de dolari.