Cum s-a întâmplat acest lucru? Răspunsul se află în modul de poziţionare al raioanelor şi al produselor. Există o întreagă ştiinţă a supermarketurilor care te fac să petreci mai mult timp în magazin şi să cumperi mai mult, informează Curiosity.
Un expert al acestei ştiinţe susţine că majoritatea cumpărătorilor pleacă din magazin cu 60% mai multe produse decât şi-au propus să cumpere iniţial.
Aşadar, cumpărăturile din supermarket nu sunt atât de simple pe cât par. Conform Food Marketing Institute, magazinele de tipul acesta au o medie de 39.500 de itemuri, astfel vânzătorii vor depune mult efort pentru a fi siguri că mai multe produse sfârşesc în căruciorul tău.
Paco Underhill, autorul cărţii Why We Buy: The Science of Shopping („De ce cumpărăm: ştiinţa cumpărăturilor”) precizează că „există un motiv pentru care brutăria este prima secţiune de lângă intrare. În primul rând, produsele acestea sunt proaspete şi arată mai bine în magazin decât arată atunci când ajungi acasă cu ele. Aproape fiecare supermarket ştie că dacă îţi pune în funcţiune glandele salivare, vei avea tendinţa de a cumpăra mai mult”.
De asemenea, cele mai populare produse sunt în mijlocul culoarului. Acest lucru se întâmplă datorită efectului de boomerang, care, conform explicaţiei de la National Geographic, are loc atunci când un cumpărător merge până în mijlocul raionului, întorcându-se pe aceeaşi rută. Laptele este de obicei pus în spatele magazinului din acelaşi motiv. Cu cât treci de mai multe produse, cu atât cresc şansele să cumperi ceva din acestea. Dulciurile şi alte produse preferate de copii sunt poziţionate pe rafturile pe jos, pentru ca aceştia să le observe.
Aceste distrageri chiar funcţionează, susţine Underhill, consumatorii cumpărând cu 60% mai multe produse decât îşi propuseseră iniţial.
Supermarketul, un câmp minat psihologic
Lucrurile nu se termină aici. Supermarketul este, conform unui studiu al cercetătorilor de la Universitatea Bangor, un câmp minat psihologic. Savanţii au analizat scanările cerebrale ale cumpărătorilor unui supermarket, aflând că aceştia încep să ia decizii emoţionale după doar 23 de minute. „Rezultatele arată că după 40 de minute – timpul mediu pentru cumpărăturile săptămânale – creierul este obosit şi practic „se închide”, încetând să formeze gânduri raţionale”, precizează cercetătorii.
Cantitatea mare de informaţii duce la un comportament iraţional al creierului, ceea ce duce la rândul său la mai multe cumpărături şi la renunţarea la lista iniţială.
Vă recomandăm să citiţi şi următoarele articole:
Descoperire fără precedent a peste 200 de schelete sub un supermarket din Paris
Neuromarketingul – Manipulati in supermarket?
Culorile care ne îndeamnă să facem cumpărături