Ideea construirii unui vehicul subacvatic care să poată trece neobservat în timp ce este folosit pentru a ataca vase inamice a apărut încă din Antichitate. Deşi se presupune că Alexandru Macedon ar fi avut unul un astfel de sistem, primele dovezi legate de existenţa submarinelor apar de-abia în secolul al XVI-lea, odată cu apariţia schiţelor realizate de englezul William Bourne. Primul submarin a fost construit, însă, în anul 1620 de olandezul Cornelius Drebbel şi a fost testat în Londra, sub apele fluviului Tamisa.
În 1718, un dulgher rus pe nume Yefim Nikonov îi scria lui Petru cel Mare că poate construi „o navă secretă”, care se va putea deplasa sub apă şi va putea distruge vasele inamice cu ajutorul unor tunuri. Ţarul a acceptat ideea, iar în 1721, după ce a văzut cu ochii săi cât de eficient era prototipul lui Nikonov, îi dă acestuia ordin să construiască un model la scară reală.
Schiţă a submarinului proiectat şi construit de Yefim Nikonov (Foto:amusingplanet.com)
Noul vehicul submersibil a fost realizat din lemn, avea o formă asemănătoare cu cea a unui butoi şi era echipat cu „tuburi de foc”, o formă primitivă a aruncătoarelor de flăcări. Submarinul a fost testat în toamna anului 1724, însă s-a scufundat, echipajul condus de Nikonov supravieţuind ca prin minune. Testele ulterioare, realizate în anii 1725 şi 1727, s-au încheiat, de asemenea, printr-un eşec, dulgherul rus fiind acuzat de abuzarea fondurilor publice şi obligat să lucreze ca muncitor obişnuit într-un port pe fluviul Volga.
Replică a submarinului construit de Yefim nikonov, astăzi expusă în Sestroretsk, în apropiere de St. Petersburg (Foto:amusingplanet.com/Alex Panfiloff/Panoramio)
Primul submarin de succes a fost cel folosit în timpul Războiului de independenţă american, în anul 1775. Vehiculul, denumit „Ţestoasa”, a fost proiectat de inventatorul David Bushnell, avea o formă asemănătoare cu ce a unui ou şi putea adăposti la bordul său o singură persoană. A fost primul submarin capabil să funcţioneze în mod independent, se putea deplasa pe orizontală şi pe verticală cu o viteză maximă de 4,8 km/h, iar cel aflat la bordul său putea supravieţui cu aerul din interior aproximativ 30 de minute.
Schiţe ale submarinului proiectat de David Bushnell (Foto:amusingplanet.com)
În timpul Răboiului american de independenţă, submarinul a fost operat de sergentul Ezra Lee, însă misiunea misiunea pe care accesta o desfăşura împotriva britanicilor a eşuat, după ce vehiculul său a fost identificat de inamici. Numeroase replici ale „Ţestoasei” se află astăzi expuse în muzee din SUA şi Regatul Unit.
Replică a submarinului proiectat de David Bushnell, astăzi expusă la U.S. Navy Submarine Force Museum and Library, din Groton, SUA (Foto:amusingplanet.com/divemasterking2000/Wikimedia)
Sursa: amusingplanet.com
Vă mai recomandăm şi: ARMA SECRETĂ pe care Hitler a pus-o la punct în timpul războiului. Tehnologia este uimitoare