În anul 1865, Georges Nagelmackers, fiul unui bancher belgian, visa să investească bani într-un tren care va putea călători de-a lungul Europei, pe o rută care măsura mai bine de 2400 de kilometri. În timpul unei călătorii pe care a făcut-o pe continentul american, antreprenorul devine martorul inovaţiilor care au loc aici, în domeniul feroviar. Cea mai importantă dintre acestea, „vagoanele de dormit”, îl determină să se întoarcă acasă şi să pună în practică ceea ce a văzut.
După mai multe încercări eşuate, în anul 1883, „Compagnie Internationale des Wagons-Lits” („Compania Internaţională a Vagoanelor de Dormit”), aparţinând lui Nagelmackers, pune bazele unei rute, care lega Parisul de Istanbul. Publicaţiile de la acea vreme au denumit trenul care urma să parcurgă acest traseu „Orient Express”, nume pe care antreprenorul belgian l-a adoptat de îndată ce a aflat de el.
Pe 4 octombrie 1883, Orient Express pleca în prima sa călătorie, din Gare de Strasbourg (Paris), cu destinaţia Istanbul. Printre pasagerii de la bord, se aflau o mulţime de ziarişti, invitaţi în mod special pentru a mărturisi lumii întregi cum arăta cel mai luxos tren al tuturor timpurilor. Chiar aşa a fost: în interiorul vagoanelor, pereţii erau căptuşiţi cu panouri de lemn din esenţe scumpe, fotoliile erau confecţionate din piele, iar în dormitoare te puteai odihni în aşternuturi de mătase. Călătoria de la Paris la Istanbul a durat numai 80 de ore.
Foto: wikimedia.org
De-a lungul istoriei sale, Orient Express-ul a fost gazda unor întâmplări mai mult decât hilare. De exemplu, regele Ferdinand I al Bulgariei a rămas blocat în baia unui vagon, în momentul în care încerca să scape de un grup de asasini, care, de fapt, nu exista. La fel de cunoscut este episodul în care monarhul bulgar a insistat să conducă trenul, pe parcurs ce acesta tranzita teritoriul regatului. Un alt caz este cel al regelui belgian Leopold al II-lea, care a dorit să ajungă la Istanbul pentru a se infiltra în haremul unui turc extrem de bogat.
Foto: trains-worldexpresses.com
Deşi în perioada celor două războaie mondiale, trenul nu a mai circulat la fel de des ca şi în anii anteriori, el a fost folosit, însă, în alte scopuri. Pe data de 11 noiembrie 1918, într-unul dintre vagoanele Orient Express-ului este semnat actul de capitulare a germanilor în faţa forţelor aliate, marcându-se, astfel, sfârşitul Primului Război Mondial. Vagonul a fost expus cu mândrie de către francezi până în anul 1940, când naziştii le invadează ţara şi Hitler dispune distrugerea lui.
Foto: pdoubilet5.blogspot.com
Cu timpul, au apărut mai multe variante ale trenului european de lux. Printre acestea: „The Direct Orient Express”, „The Simplin Orient Express” sau „Nostalgic Orient Express”. Fiecare dintre garnituri urma o rută distinctă şi a funcţionat doar în anumite perioade de timp.
Foto: thehotelguru.com
În momentul de faţă, traseul Paris – Istanbul este organizat de compania „Venice-Simplon Orient Express”. Pe teritoriul României, trenul opreşte în gările din Curtici, Sinaia şi Bucureşti. O călătorie pe ruta completă costă circa 7.400 de euro şi durează şase zile.
Foto: posoka.com
Vă mai recomandăm şi: O scurtă istorie a trenului. Cum a devenit acesta unul dintre cele mai folosite mijloace de transport din lume – FOTO