Psihologii numesc această strategie şi fenomenul din spatele ei ”efectul de testare".
Cântăreaţa de operă Gabriel Wyner sugerează în cartea sa ”Fluent Forever”, că una dintre cele mai bune metode de a învăţa o limbă nouă este să o memorezi amintindu-ţi-o. Cu alte cuvinte, în locul lecturării unor cuvinte din vocabular şi apoi recitirea cuvintelor lecturate anterior ar trebui să citim cuvintele necunoscute o singură dată şi apoi să ne testăm în mod repetat.
Un studiu din 2003, citat într-o meta-analiză a lui Henry L. Roediger III şi Jeffrey D. Karpicke, subliniază puterea de testare în îmbunătăţirea bagajului de informaţii. În cadrul studiului, cercetatorii împreună cu conducătorul studiului, Mark Wheeler, au invitat participanţii să revizuiască o singură dată sau de 5 ori o listă de 40 de cuvinte şi să răspundă la patru teste. Iar după o săptămână să mai răspundă la un test de 5 minute.
Rezultatele au arătat că participanţii care citiseră lista de cuvinte de cinci ori au prezentat efecte mai bune la testul care a avut loc cu cinci minute după ce au citit lista de cuvinte. Pe când participanţii care au citit testul doar o singură dată au avut rezultate mai bune la testul de după o săptămână. Cu alte cuvinte, testarea a ajutat la stimularea memoriei pe termen lung a participanţilor.
Mai multe studii recente sugerează că combinarea metodei testării cu feedback-ul imediat (a afla dacă aţi răspuns corect sau greşit) este mai eficientă şi poate stimula memoria imediat după ce informaţia este învăţată.
Într-un studiu din 2014, condus de Carola Wiklund-Hörnqvist, 83 de studenţi de la cursul de psihologie de licenţă au studiat o serie de concepte psihologice timp de patru minute. Jumătate dintre participanţi au continuat să studieze aceste fapte în timp ce fiecare fapt a fost repetat pe un ecran de calculator timp de 15 secunde.
Cealaltă jumătate a răspuns la şase teste în legătură cu conceptul descris pe ecran. De exemplu, în cazul în care au văzut „îmbunătăţirea reţinerii de informaţii prezentate la începutul unei liste”, ar trebui să tastaţi în „efect prim”. Atunci ei ar vedea răspunsul corect.
La sfârşitul perioadei de învăţare, toţi participanţii au răspuns la un test în care au fost prezentat un fapt , iar studentul trebuia să tasteze conceptul corespunzător. Acelaşi test a fost repetat după 18 zile şi după 5 săptămâni.
Participantii care au fost testaţi au răspuns bine pe toate cele trei teste. Luate împreună, aceste studii sugerează că cea mai eficientă strategie pentru a-ţi aminti ceva este pur şi simplu să memorezi amintindu-ţi.