Un studiu recent publicat respinge o teorie conform căreia cinci corpuri au fost găsite într-un cimitir din Polonia cu seceri plasate peste gâturi şi peste şolduri fiindcă erau vampiri.
Autorii susţin, însă, că această practică de înmormântare a fost neobişnuit de „anti-demonică” şi era gândită nu neapărat pentru a proteja pe cei vii, dar pe cei decedaţi, de spiritele rele.
Încă din anul 2008, arheologii au realizat săpături într-un cimitir vechi de 400 de ani, pe un deal de nisip din nord-vestul Poloniei în apropiere de satul Drawsko. Acolo, până în prezent, au fost descoperite mai mult de 250 de schelete, iar arheologii au remarcat cinci schelete îngropate cu muchiile de tăiere a secerilor de fier aşezate bine peste gâtul şi şoldurile celor înhumaţi.
Aceste seceri au fost descoperite în jurul gâtului a două femei adulte care au murit la vârsta de treizeci de ani, la gâtul unei persoane de sex masculin care a murit aproximativ la 35-44 de ani şi la un adolescent de sex feminin de 14-19 ani. O femeie adultă cu vârsta între 50-60 de ani a fost îngropată cu o seceră mare în jurul pelvisului.
Unii cercetatori au teoretizat că cuţitele curbe au fost plasate în jurul scheletelor dintr-o teamă de vampirism, dar un nou studiu respinge această idee. Autorii: Marek Polcyn, de la Universitatea Lakehead din Canada, şi Elzbieta Gajda, de la Muzeum polonez Ziemi Czarnkowskiej, sugerează că mormintele neobişnuite sunt „dovezi clare de practică funerară anti-demonică” şi ar fi avut scopul să protejeze mortul de spirite rele.
Potrivit autorilor, motivele simbolismului funerar „nu au fost încă explicate clar”, dar o teorie susţine că acestea sunt conectate la ritualuri şi superstiţii magice, în special teama de vampiri. Acele seceri ar putea asigura că morţii au rămas în mormintele lor prin prevenirea cadavrelor reanimate cu ameninţarea de a le tăia gâtul.
Polcyn şi Gajda notează că mormintelor găsite în Drawsko le lipsesc caracteristicile tipice ale ritualurilor de anti-vampir, deoarece acestea nu au fost redeschise, iar organismele din interiorul lor nu au fost mutilate. Dimpotrivă, dovezile arată că ei au fost amestecaţi cu alţi membri ai comunităţii în pământ sfinţit şi la fel ca morminte creştine erau orientate cu capetele spre vest. În plus, organele competente au observat foarte puţine leziuni traumatice.
La momentul înmormântărilor, care au avut loc în 1600, Polonia a fost timp de un secol zbuciumată de numeroase războaie devastatoare, foame, ciumă şi sărăcie. Deşi Polonia a rămas cu evlavie creştină, studiul constată că vremurile nesigure au adus cu ele o recrudescenţă a credinţele păgâne populare şi a superstiţiilor, inclusiv demonologie alimentat de clerul catolic, care a răspândit frica de diavol şi de vrăjitorie.
Autorii studiului menţionează faptul că, în conformitate cu înţelepciunea populară, secera ar fi putut alunga spiritele rele de la femeile în travaliu şi de la copii, precum şi de cei morţi. În plus, aceştia susţin că instrumentul de metal „ar putea simboliza un pasaj din viaţa pământească ce duce spre viaţa de apoi”, deoarece fierul, care se transformă în foc, la rândul său acesta fiind un simbol tradiţional al tranziţiei.
Autorii susţin că testele suplimentare vor fi necesare pentru a debloca misterul celor cinci cadavre.