Compania Turing Pharmaceuticals a cumpărat dreptul de a produce medicamentul în august 2015 în schimbul sumei de 55 milioane de dolari. Costul de producţie al unei pastile este de doar 1 dolar, dar a ajuns să se vândă cu 13,5 dolari în urma schimbării succesive de producător. Fondatorul Turing Pharmaceuticals, Martin Shkreli, a decis însă, la scurt timp după ce a devenit deţinătorul patentului, că preţul corect ar fi de 750 de dolari pentru o pastilă, potrivit Daily Mail.
Daraprim este pe piaţă de peste 60 de ani şi se află pe lista de medicamente esenţiale a Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii. Medicamentul este folosit în tratamentul toxoplasmozei, una dintre una dintre cele mai frecvente infecţii parazitare care îi afectează în principal pe copii şi pe cei cu sistemul imunitar compromis, cum sunt cei care suferă de SIDA sau cancer.
Decizia companiei americare a stârnit consternare în rândul medicilor din SUA. Două asociaţii profesionale – Societatea Americană de Boli Infecţioase (IDSA) şi Asociaţia pentru Tratamentul HIV (HIVMA) au semnat o scrisoare deschisă în care îşi exprimă îngrijorarea în legătură cu preţul prohibitiv al acestui medicament şi cer ca Turing să revină asupra deciziei de a scumpi medicamentul.
„Noul cost este nu se justifică, pune viaţa bolnavilor în pericol, iar creşterea este nesustenabilă pentru sistemul public de sănătate”, se arată în scrisoare.
O poziţie asemănătoare a avut şi Hillary Clinton, care a scris pe Twitter că scumpirea este „strigătoare la cer”.
Reacţii injurioase la adresa lui Shkreli din partea oamenilor au curs în ultimele zile pe toate reţelele de socializare. Acestea s-au amplificat după ce fondatorul Turing Pharmaceuticals a declarat că nu are de gând să revină asupra deciziei şi că firma pe care o deţine trebuie să facă profit.
El a negat că ar fi vorba de lăcomie şi a motivat scumpirea prin nevoia de a investi în cercetare pentru îmbunătăţirea Daraprim. „Nu este vorba despre o companie lacomă care încearcă să jefuiască pacienţii. Este pur şi simplu o decizie care ne menţine în afaceri”, a spus Martin Shkreli.
Într-o dispută cu unul dintre ziariştii care l-au criticat, Shkreli l-a catalogat pe acesta drept „idiot”.
Omul de afaceri în vârstă de doar 32 de ani nu este la prima „manevră” de acest gen. El a fost forţat să se retragă de la conducerea unei alte companii pe care a fondat-o şi care era specializată în cumpărarea patentului pentru medicamente ieftine, care ulterior erau scumpite semnificativ.