Oamenii de ştiinţă care au analizat acest comportament prin intermediul a şase studii sugerează că problema are legătură cu apa.
„Oamenii sunt atraşi de obiecte strălucitoare. Însă, investigaţiile realizate cu scopul de a analiza ce îi face pe oameni să prefere astfel de obiecte sau dacă este vorba de o prejudecată sistematică, au primit foartă puţină atenţie”, au explicat cercetătorii.
În unul dintre teste, atât adulţi cât şi copii au fost expuşi la materiale publicitare printate atât pe hârtie lucioasă, cât şi pe hârtie mată. Rezultatele au indicat că indivizii au preferat întotdeauna reclamele printate pe hârtie lucioasă.
Prin acest experiment, în care au fost implicaţi şi copii de 4 ani (prea mici pentru a aprecia legătura între starea financiară şi lucrurile lucioase) specialiştii au demonstrat că preferinţa pentru lucruri lucioase este o reacţie naturală şi nu o asociere dobândită cu bogăţia.
Într-o altă etapă a studiului, oamenii de ştiinţă au legat la ochi 46 de participanţi cărora li s-a dat o bucată de hârtie. Jumătate dintre ei au primit o hârtie lucioasă în timp ce restul au primit una mată. Chiar şi fără să se uite la hârtii, participanţii care au primit hârtia lucioase au notat că aceasta avea o calitate superioară, comparativ cu cei care primiseră hârtia mată.
De asemenea, atunci când subiecţii au fost rugaţi să îşi imagineze ce ar putea fi reprezentat pe hârtia pe care au primit-o, cei care ţineau în mâni hârtii lucioase au declarat că îşi imaginează un peisaj cu apă, lucru care subliniază existenţa unei legături între apă şi lucrurile lucioase.
Ulterior, un alt test, în care nu mai erau legaţi la ochi, participanţii au notat imaginile care prezentau peisaje acvatice ca fiind printate pe hârtie mai lucioasă decât cele ce ilustrau deşertul, deşi, în realitate, imaginile erau printate pe acelaşi tip de hârtie.
În fine, în cele din urmă, oamenii de ştiinţă au ales 126 de participanţi pe care i-au împărţit în 3 grupuri: un grup în care participanţii au mâncat biscuiţi şi apoi li s-a dat apă, un grup în care subiecţii au mâncat biscuiţi, dar nu au primit apă şi un al treilea grup de control. Apoi, toţi participanţii au fost rugaţi să analizeze 8 imagini dintre care jumătate erau pe hârtie lucioasă şi jumătate pe hârtie normală. Toţi voluntarii au preferat imaginile de pe hârtie lucioasă, însă cel mai mult le-au apreciat indivizii cărora le era sete.
În urma acestor constatări, cercetătorii au notat în Journal of Consumer Psychology că un instinct legat de apă ar putea explica atracţia oamenilor pentru lucruri lucioase.
„În primul şi primul rând, lucrarea a arătat că preferinţa noastră pentru obiecte strălucitoare ar putea avea rădăcini adânci şi foarte umane. În ciuda sofisticării şi progresului pe care l-am făcut ca specie, suntem încă atraşi de lucruri care servesc nevoilor noastre înnăscute, precum apa”, a notat unul dintre autorii studiului, Vanessa M. Patrick de la Universitatea Houston.