De acum, utilizatorii de Internet pot afla care sunt companiile sau agentiile de publicitate care le urmaresc activitatea online. Lightbeam, o extensie de browser creata si lansata recent de Mozilla, permite o transparenta totala pe Internet, iar utilizatorul stie, atunci cand intra pe un site, ce companii monitorizeaza activitatatea celor care acceseaza acea pagina.
Firmele de publicitate sunt interesate sa afle care sunt dorintele, nevoile si interesele utilizatorilor, pentru a le putea vinde mai eficient servicii si produse.
Cei care descarca si activeaza Lightbeam pot vedea insa toate aceste firme care le urmaresc activitatea pe Internet. Astfel, Mozilla realizeaza prima imagine globala a monitorizarii web, scotand in evidenta companiile care sunt mai active.
“Noi credem ca oricine trebuie sa aiba control asupra datelor personale, asupra confidentialitatii si sa decida totul in aceasta privinta”, a declarat Mark Surman, director executiv la Mozilla, citat de Independent.
Pana acum, Mozilla oferea posibilitatea dezactivarii acelor “cookies”, care permit firmelor de publicitate sa urmareasca activitatea online a unui utilizator.
Lightbeam ofera insa detalii despre aceste companii si modul in care ele interactioneaza cu paginile web de care este interesat utilizatorul.
Mozilla sustine ca in acest mod vrea sa raspunda unei ingrijorari crescande in privinta confidentialitatii online, mai ales dupa scandalul in care a fost implicata Agentia Nationala de Securitate (NSA), care a monitorizat ilegal comunicarea online a multor persoane.
“Ne dorim un Internet bazat de transparenta. Vrem o lume in care oamenii sa stie cum functioneaza Internetul si sa aiba control asupra propriilor vieti online”, a precizat Surman, care adauga ca orice monitorizarea este acceptabila, insa numai daca are loc cu acordul persoanei respective.
Pentru inceput, Lightbeam este valabil numai pentru browserul de PC si poate fi descarcat gratuit de pe Mozilla.