Acest tutorial este oferit de Gameloft si realizat de Adrian Dorobat, Game Designer.
Cu toate ca industria producatoare de jocuri concureaza activ cu muzica si filmele la nivel de bugete si profituri, designul de jocuri ramane un domeniu relativ obscur, iar profesia de game designer in sine este suficient de ezoterica incat m-am obisnuit cu intrebarea Game Designer? Adica ce faci mai exact, programezi jocuri?.
Desi frustranta, aceasta asociere intre game designer si programator nu este atat de eronata pe cat pare la prima vedere: cand dezvoltarea de jocuri se afla in perioada incipienta, la sfarsitul anilor ’70 – inceputul anilor ’80, majoritatea creatorilor de jocuri erau atat designeri cat si programatori sau artisti. Este cazul unor nume mari ca Sid Meier, John Romero sau Chris Sawyer, care si-au inceput cariera ca programatori, dar au fost totodata si designeri pentru propriile jocuri.
Situatia a evoluat semnificativ de atunci, platformele pe care ruleaza jocurile au devenit mai numeroase si mai performante, jocurile au devenit mai complexe si in prezent titlurile concepute de o singura persoana sau de un grup restrans de colaboratori sunt in minoritate.
Cele mai multe dintre jocurile de succes sunt create de echipe de zeci sau sute de oameni, cu bugete care incep de la zeci de mii si se sfarsesc la zeci de milioane de euro. In acest context, game designer-ul a evoluat intr-o profesie de sine statatoare, cu propriile variatii interne, gen level designer, multiplayer designer, story designer, economy designer s.a.m.d.
In acest prim articol voi incerca sa clarific ce inseamna game design-ul, cu ce se ocupa mai exact un game designer si de ce calitati are el nevoie pentru a razbi in industria de jocuri in ziua de astazi.
La modul cel mai simplu, un game designer este cel care vine cu ideea unui joc, dar aceasta definitie este la fel de superficiala ca si cum am spune ca un arhitect este cel care deseneaza o casa.
Rolul unui game designer este mai complex decat atat si drept exemplu didactic voi cita chiar din fisa postului de game designer de la Gameloft pentru a contura asteptarile pe care le are o firma in aceasta privinta.
Conform documentului mentionat, un game designer trebuie sa fie capabil sa conceapa mecanici de joc distractive si imersive, elemente de joc inovative si povesti captivante. Totodata, ‘candidatul’ ideal ar trebui sa poata sa documenteze exhaustiv toate aspectele jocului si sa comunice cu claritate aceste informatii si celorlalti membri ai echipei.