Avionul, controlat de la distanţă dar mult mai autonom decât actualele avioane fără pilot Reaper sau Predator, decolase cu câteva zeci de minute înainte de la baza aeronavală Patuxent River, în Maryland (est), pentru a merge pe portavionul aflat în largul coastelor statului Virginia (est).
X-47B „operează autonom în timpul zborului şi atunci când de apropie de navă dar ofiţerul de apuntare are un control digital graţie unui buton” de întrerupere în caz de probleme, a explicat căpitanul de navă Jaime Engdahl, responsabil de program.
Avionul X-47B, care nu are ampenaj, este dotat cu un motor cu reacţie şi are o formă de „aripă de liliac” pentru a-i creşte capacităţile de invizibilitate pe radar. Acesta a fost conceput în 2007 de firma americană Northrop Grumman, care construieşte şi avionul fără pilot de observare Global Hawk.
Aeronava are o anvergură de 19 metri şi o lungime de 12 metri. În acest stadiu este doar un prototip şi va fi nevoie de mulţi ani până la intrarea în serviciul operaţional al US Navy al avioanelor fără pilot.
Raza sa de 2.100 de mile nautice (3.900 de kilometri) face din el un potenţial bombardier cu rază lungă de acţiune.
„Nepoţii şi strănepoţii voştri şi ai mei vor citi despre acest eveniment istoric în cărţile lor de istorie”, a comentat contraamiralul Mat Winter. „Nu este un eveniment neînsemnat”, a mai spus Winter.
Unii dintre şefii marinei americane afirmă că această reuşită este, cel mai probabil, cel de-al doilea eveniment ca importanţă din istoria marinei americane, după introducerea avioanelor navale în 1911.
Aeronava X-47B care a reuşit premiera istorică nu era dotată cu arme, însă drona va schimba faţa războiului. Acum, marina americană poate lansa vehicule fără pilot ce pot zbura pentru zeci de ore fără a realimenta de aproape oriunde în lume. Marina va accepta propuneri pentru o nouă dronă capabilă să apunteze şi speră că noua aeronavă să intre în uz în următorii 3-6 ani.