Atunci când temperaturile cresc, şinele de oţel se dilată, ceea ce înseamnă că devin mai lungi. De exemplu, o şină de 550 de metri se va lungi cu aproximativ 30 de centimetri la o temperatură de 26 de grade Celsius.
Dilatarea produsă de temperaturile mari va pune multă presiune pe balastul şi ancorele care încearcă să ţină şina în loc. În cele din urmă, din cauza acestei presiuni, şinele se vor curba şi vor arăta ca nişte spaghete fierte.
Ca urmare a acestui fenomen, trenurile circulă cu viteze reduse atunci când temperaturile depăşesc 32 de grade Celsius.
În ceea ce priveşte avioanele, specialiştii susţin că temperaturile crescute pot afecta componente importante din interiorul lor, motiv pentru care există reglementări cu privire la temperatura maximă la care îi este permis unui avion să zboare. În plus, se pare că temperaturile ridicate fac ca decolarea să fie destul de dificilă.
„Aerul fierbinte este mai puţin dens. Acest lucru afectează capacităţile motorului şi cele aerodinamice ale aparatului, necesitând creşterea distanţei parcurse pe pistă. Din cauză că decolarea este anevoioasă, numărul pasagerilor şi cantitatea încărcăturii sunt limitate în astfel de condiţii. Restricţionările se fac în funcţie de temperaturi şi de lungimea pistelor”, a explicat pilotul Patrick Smith.