Cercetătorii de la Universitatea Oxford au efectuat un nou studiu ce aduce noi informaţii despre efectele culorilor, dimensiunilor, greutăţii şi formelor tacâmurilor de mâncat, a farfuriilor şi a ceştilor asupra gustului perceput de oameni.
Printre rezultatele acestui studiu se numără şi descoperirea că elementele de culoare roşie tind să diminueze consumul de alimente.
„Culoarea roşie ar putea fi folosită pentru persoanele care trebuie să reducă cantitatea de mâncare consumată, dar în mod cert nu ar trebui folosită în cazul celor subponderali”, scriu cercetătorii în studiul publicat în jurnalul ştiinţific Flavour.
Spitalele britanice folosesc tăvi roşii pentru a permite asistentelor să identifice mai uşor persoanele care au nevoie de ajutor în procesul de hrănire.
Cercetătorii avertizează că „roşu pare să fie culoarea cea mai nepotrivită pentru indivizii care sunt încurajaţi să mănânce mai mult”.
Într-o serie de experimente, cercetătorii au folosit tacâmuri de culori, forme şi greutăţi diferite pentru a măsura impactul acestora asupra gustului perceput de oameni. Experimentul a fost efectuat pe zeci de voluntari cu vedere bună care au mâncat acelaşi aliment.
Oamenii de ştiinţă au descoperit, printre altele, că alimentele mâncate cu un cuţit păreau mai sărate decât cele mâncate cu lingura, furculiţa sau scobitoarea. De asemenea, alimentele păreau „mai scumpe” atunci când erau mâncate cu o linguriţă uşoară de plastic decât atunci când erau mâncate cu o linguriţă de plastic modificată să cântărească mai mult.
Cercetătorii afirmă că rezultatele s-ar putea datora reclamelor şi ambalajelor sau asocierilor personale pe care fiecare individ le creează cu anumite culori.
„Modul în care percepem mâncarea este o experienţă multisenzorială ce implică gustul, senzaţia fizică pe care alimentele o provoacă în gura noastră, aroma şi ceea ce percep ochii noştri”, scriu cercetătorii.
„Chiar şi înainte să punem mâncarea în gură, creierul nostru a judecat-o deja, ceea ce schimbă experienţa noastră”, subliniază experţii.
Autorii studiului afirmă că o mai bună înţelegere a acestui fenomen ar putea fi folosită pentru a influenţa subtil obiceiurile alimentare ale persoanelor care mănâncă prea mult sau care nu mănâncă destul.
Acesta nu este primul studiu pe această temă. În luna ianuarie a acestui an, cercetătorii de la Universitatea Politehnică din Valencia şi de la Universitatea Oxford au anunţat că un grup de voluntari au evaluat o ceaşcă de ciocolată fierbinte ca fiind mai gustoasă atunci când era consumată din ceşti portocalii sau crem decât atunci când era consumată din ceşti albe sau roşii.
Alte studii au arătat că ambalajele galbene amplifică senzaţia de lămâie în sucurile dulci, iar băuturile ambalate în culori reci, precum albastru, par să fie mai eficiente în a stinge setea decât băuturile ambalate în culori calde, precum roşu. De asemenea, băuturile ambalate în roz sunt percepute ca fiind mai zaharate.
Surse: AFP, The Telegraph