In 1997, aparea Google, motorul de cautare care, la acea data, anunta ca a indexat 25 de milioane de pagini web si te invita sa cauti in ele ce vrei, ca intr-o enorma carte deschisa. Acum, specialistii estimeaza ca Google a ajuns la aproximativ 25 de miliarde de pagini web indexate, o cifra absolut halucinanta. In prezent, majoritatea motoarelor de cautare dau rezultatele in functie de cuvinte-cheie. Insa aceasta clasica metoda deja si-a dovedit falimentul in fata zestrii uriase de pagini web, pentru ca este tot mai greu de localizat informatia exacta care te intereseaza pe tine. Rezolvarea problemei este ca motorul de cautare sa inteleaga limbajul natural, uman.
Viitorul va fi, asadar, al internetului semantic in care niste algoritmi software speciali vor recunoaste relatiile dintre cuvintele din propozitie. De pilda, daca pe Semantic Web vei cauta “Vreau o pizza buna acasa”, softul va recunoaste relatia dintre cuvintele “pizza” si “buna”, ca si faptul ca pizza este produsul unei pizzerii. Astfel, va cauta pe Internet restaurantele care fac pizza buna, dupa comentariile lasate pe web de catre cei care au trecut prin pizzeria respectiva. Acelasi program va identifica orasul in care te afli prin adresa IP a computerului tau si astfel va afisa doar restaurantele din vecinatatea ta. O alta aplicatie importanta va fi reprezentata de comunicarea directa cu un computer. Masinaria ar putea intelege astfel ce sa faca daca ii spui ca esti foarte obosit si trist cand te intorci acasa. In contextul unei case inteligente, in care computerul controleaza toate aparatele, acesta ar putea reduce intensitatea luminilor din camera, ar trage draperiile si ti-ar crea pe loc un playlist audio care sa te relaxeze.
Insa, daca tot vom putea vorbi cu masina, de ce n-am putea calatori oriunde si oricand cu ajutorul computerului? Se va putea si asta, cand Internetul va deveni tridimensional. Astazi ne putem intalni cu peste zece milioane de oameni de pe tot mapamondul in deja celebra lume virtuala Second Life. Daca Second Life ar fi o reproducere a lumii in care traim, ar putea deveni un metavers, urmatoarea versiune a Internetului (Web 3.0). Imagineaza-ti ca vrei sa-ti cumperi un costum de haine. Nu ai timp sa cutreieri fizic din magazin in magazin, dar ai putea face asta virtual, operatiune care ar dura de cateva ori mai putin. Ca sa nu mai spunem ca ai avea acces din orice colt al lumii la branduri fine din Paris sau Milano. Iar daca avatarul tau va avea fix dimensiunile tale, nici nu va mai trebui sa calatoresti pana acolo, ci vei plati online cu cardul de credit produsele dorite, iar acestea iti vor fi trimise imediat prin avion.
De un astfel de scenariu ne mai desparte foarte scurt timp. Exista deja o reproducere digitala a lumii in care traim: aplicatia Google Earth, cu ajutorul careia vizitezi orice colt al lumii. Pornind de la aceasta platforma, Google isi va lansa propria lume virtuala chiar la sfarsitul acestui an. Asta inseamna ca in curand ne vom putea plimba pe strazile Parisului sau printre piramidele din Egipt intr-o lume populata de avataruri, ca in Second Life. Iar granitele dintre culturi si civilizatii vor fi brusc abolite de noua societate virtuala.
Cititi un amplu dosar despre prezentul si viitorul societatii informatizate in numarul urmator al revistei Descopera, care apare pe piata pe 9 noiembrie.