Crema bolizilor verzi
Topul care urmeaza a fost realizat pe baza celor mai recente
informatii disponibile de la producatori. Cand vine vorba de
rapiditate (atentie! nu de viteza – desi, la cele mai multe modele,
cele doua aspecte merg mana in mana), singurul criteriu cu
care operam este demarajul – in cat timp un vehicul atinge 100 de
km/h. Prin urmare, nu am luat in calcul alti factori
importanti pe baza carora expertii din domeniul auto, precum
colegii nostri de la ProMotor.ro, judeca de obicei
capabilitatile generale ale unui automobil, precum ar fi autonomia,
viteza maxima, dotarile interioare, disponibilitatea pe piata si
pretul. Ar mai fi de adaugat ca cele mai multe masini din
acest top se afla in stadiul de prototip, nu sunt in productie de
masa pe piata, iar daca se vand – au niste preturi
exorbitante. Cu toate acestea, acelasi lucru putem spune
si despre elita masinilor poluante, care functioneaza pe baza de
benzina; iar caracterul aristocrat si exclusivist ne imbie sa le
admiram si mai tare, si pe unele si pe altele.
10. Dodge Circuit EV:
0-100 km/h in 5 s
Alaturi de vehiculul-fantoma de pe locul 4, este cea mai
controversata prezenta din acest top. Asta deoarece fanaticii
domeniului auto au infierat-o cu o aspra eticheta, numind-o „Lotus
de jucarie mascarit”. Motivul acestora: caroseria si dotarile
interioare – mai putin ce se afla sub capota – copiaza in
linii mari modelul Lotus Europa, iar aparitia Dodge-ului
verde a fost vazuta doar drept o miscare de marketing. Gresita.
In ciuda carcotasilor insa, pentru o eco-masina, Dodge Circuit
EV se prezinta mai mult decat onorabil: este propulsat de un motor
electric, cu baterii litiu-ion, cu o autonomie de 320
km, dezvolta 268 cai putere, demarajul 0-100 km/h se face
in 5 secunde, iar viteza maxima este de 195 km/h. Chrysler anunta
comercializarea lui Dodge Circuit EV inca din
2010, la un pret foarte competitiv: ceea ce, pentru un astfel de
bolid de lux, inseamna sub 100.000 $.
9. Tango: 0-100 km/h in
4,5 s
Dintre toate eco-vehiculele prezente in acest clasament, Tango se
apropie cel mai mult de infama imagine a prototipurilor verzi cu
care suntem obisnuiti: este mica, pocita si aparent neergonomica.
Prin comparatie cu restul „meteoritilor” de pe celelalte pozitii,
Tango are iz de Cenusareasa in cele mai proaste zile ale
sale, iar la momentul in care a fost lansata pe piata,
criticii auto se intrebau chiar „cum poate fi luat in serios asa
ceva?”
Ei bine, poate. Nu o arata ea prea chipes, dar producatorii sai,
americanii de la Commuter Cars, au avut doua obiective: sa dezvolte
o masina sigura si performanta care, in acelasi timp, sa aspire la
titlul de cea mai rapida masina urbana de pe
piata. Si au reusit: atinge suta in numai 4,5 secunde si
are o viteza maxima de 193,1 km/h (limitata electronic).
Functioneaza cu 19 baterii prototip Hawker Genesis
G70EP, care, spre deosebire de cele echipate la restul
vehiculelor din acest top, sunt pe baza de acizi – nu litiu-ion;
optional, insa, i se pot monta si acestea din urma. In ambele
configuratii, autonomia lui Tango ajunge la un nesperat 250 de km.
Costa 110.000 $. Primul prototip se afla in posesia
sex-simbolului grizonat George Clooney, iar cel de-al doilea a
ajuns la etajul doi al unei cladiri office din Silicon Valley, in
biroul lui Eric Schmidt, bossul Google, pe post de gluma
de 1 aprilie facuta de angajatii gigantului din online in urma cu
un an.
8. Rinspeed iChange: 0-100 km/h in 4 s
Si-a facut debutul recent, la Geneva Auto Show
2009 unde a lasat pe multi critici cu gura cascata gratie
abilitatii sale unice de a-si schimba forma in functie de
numarul de pasageri de la bord. Formele sale morfice au a
fost realizate de catre talentalul designer elvetian Frank
Rinderknecht, care a imaginat un autovehicul cu un singur loc care,
l-a nevoie, se poate transforma intr-unul cu trei locuri. Ratiunea
din spatele acestei bizarerii este ca aerodinamica bolidului verde
se schimba cu rezultate spectaculoase, in functie de greutatea din
masina.
Masina este propulsata de un motor electric de 150 de kilowati
ce dezvolta 204 cai putere, ajutat de panourile solare integrate pe
acoperisul caroseriei, 2 baterii litiu-ion si o cutie de viteze
imprumutata de la Subaru WRX. Atinge o viteza maxima de 220 km/h.
Prototipul Rinspeed iChange este cel mai scump vehicul din
acest top, costand 1.000.000 de euro.
7. Eliica: 0-100 km/h in
4 s
Cu toate ca arata precum un vehicul desprins dintr-un film
science-fiction de categoria B, Eliica, cu toate cele 8
roti ale sale, accelereaza mai repede decat un Porsche 911
Turbo. Eliica (Electric Lithium-Ion Car) a fost inventata
de catre cercetatorul japonez Hiroshi Shimizu, coordonatorul unei
echipe de ingineri de la Universitatea Keio din Tokyo, la sfarsitul
lui 2003.
Pe circuitul de mare viteza Nardo din Italia, bolidul a prins o
viteza maxima de 370 km/h, insa inventatorul sau afirma ca in
conditii optime, Eliica poate depasi 400 km/h – de
altfel, acesta este si obiectivul curent al producatorilor sai.
Pana in prezent au fost produse numai doua modele – unul menit a
excela in recorduri de viteza, celalalt destinat recordurilor de
acceleratie, ambele costand aproximativ 250.000 $.
6. Tesla Roadster: 0-100
km/h in 3,9 s
Pana nu demult, un automobil sport produs in serie care sa fie la
fel de „sexos si dotat” precum Bugatti Veyron, dar sa emita zero
grame de dioxid de carbon semana cu fantezia utopica a unui
ecologist indragostit de viteza. Visul a fost insa implinit de
Tesla Motors care anul trecul l-a dezvaluit pe Tesla
Roadster, un falnic eco-bolid de 100.000 de euro care se lauda ca
atinge suta in 3,9 secunde si a carui turatie a motorului
depaseste 13.000 de rotatii pe minut (fata de 7.000 rpm cat poate
suporta in mod obisnuit un motor pe combustibil).
Vehiculul a fost asamblat la fabrica San Carlos din California
si foloseste platforma tehnica a modelului sport Lotus Elise,
careia ii sunt atasate nici mai mult, nici mai putin de
6.800 baterii pe litiu-ion. Acestea confera o autonomie de
360 de km, iar reincarcarea lor completa dureaza 3 ore si
jumatate. Viteza maxima a roadsterului este de 201 km/h (limitata
electronic).
5. AC Propulsion tzero
Roadster: 0-100 km/h in 3,6 s
Are nevoie de numai 200 de cai putere pentru a tasni cu multa
nonsalanta de la 0 la 100 de km/h, gratie „corpului” ei robust, dar
usor. In plus, a facut numeroase victime, intrecand in
concursuri de drag (demaraj + 400 de metri) o gramada de Porsche
911, cateva Corvette si chiar un Ferrari F355, pe care la batut
crunt, depasindu-l cu aproape 20 de metri!
Tzero este produsa de catre compania californiana AC Propulsion,
are o autonomie mai mult decat „bunicica” (cel putin in comparatie
cu alte prezente din acest top) de 482 de km si costa estimativ
220.000 $. Pretul bolidului ar putea fi insa cu mult mai piperat,
intrucat AC Propulsion a produs doar 3 astfel de
prototipuri, in 2003, pentru a demonstra ca o masina
electrica poate fi atat rapida, cat si eficienta, dar a abandonat
inexplicabil planul de a dezvolta roadster-ul in serie. In urma cu
6 ani, Tzero a ocupat locul 2 al acestui top.
4. L1X-75: 0-100 km/h in
3,1 s
Este ceea ce am putea numi o masina-fantoma. Se
pare ca exista un singur prototip in intreaga lume, care a fost
descoperit la New York, in 2007, de jurnalistii de la revista
americana Popular Mechanics. Acestia l-au si fotografiat
si au postat si un videoclip pe site-ul lor pentru a demonstra ca
fatosul vehicul „verde” ce umbla vopsit in rosu nu este doar o
himera. Fotografia a ramas si s-a raspandit pe internet, dar clipul
in care-l vedeam pe L1X-75 incordandu-si muschii in actiune a
disparut…
De atunci, nu se mai stie nimic de el; cu toate ca
producatorii lui L1X-75, Hybrid Technologies Inc. si Mullen Motor
Company, au mai trimis din cand in cand comunicate de presa in care
anuntau ce se mai intampla cu prototipul. Din acestea, am aflat ca
L1X-75 are 600 de cai putere, dezvolta o viteza maxima de 281 de
km/h si costa 125.000 $.
3. Wrightspeed X1: 0-100
km/h in 3,07 s
Prototipul are aspectul unui hibrid intre o masinuta de carting si
una de Indy-500, insa este puternic si are deja un CV apetisant,
fiind ovationat in celebra emisiune Top Gear, in
urma cu 2 ani, cand si-a facut aparitia in peisajul bolizilor
verzi. De asemenea, a mai fost protagonistul unui episod
din popularul serial de pe Discovery Channel, MythBusters, in care,
prin intermediul a 5 teste, Adam Savage si Jamie Hyneman au vrut sa
demonstreze de ce o masina ecologica este mai buna decat un
Ferarri. Si au resusit: toate cele 5 teste au fost castigate de
catre X1.
Ocupantul locului trei alearga cu un motor AC in trei faze, care-l
catapulteaza de la 0 la 100 de km in 3 secunde si nu are schimbator
de viteze – dintr-o singura apasare pe pedala de acceleratie
ajungand la viteza maxima: 180,2 km/h. Este alimentat de baterii cu
tehnologie hibrida, litiu-polimer, deloc ieftine (numai acestea
costa 40.000 $) care-i confera o autonomie de 160 de km. Valoarea
prototipului este estimata undeva pe la 200.000 $.
2. Electric Datsun 1972:
0-100 km/h in 2,95 s
In mod surprinzator, daca acest top ar fi fost realizat in urma cu
numai doi ani, pe pozitia fruntasa ne-am fi intalnit cu un
automobil electric produs in 1972! Astazi insa, Electric
Datsun este detronat, cu toate ca se afla in continuare pe podium,
ocupand un onorabil loc doi. Sedanul „White Zombie”, cum este
alintat de catre proprietarul sau, a fost cumparat in 1985 pentru
numai 585 de dolari de catre americanul John Wayland. Imediat dupa
achizitie, acesta a inceput sa-si upgradeze si tuneze masina,
dotand-o cu nu mai putin de 60 de baterii litiu-ion de 12
volti, care au „inghitit” portbagajul si bancheta din spatele
masinii.
20 de minute dureaza pentru ca bateriile sa fie incarcate la
capacitate maxima, iar autonomia lor este de 64 de kilometri. Insa
nu independenta pe strazi a vehiculului conteza, ci scopul in care
a fost reamenajat – acela de a participa la concursuri nationale de
drag (demaraj), unde a fost ani la rand multiplu campion,
umiland respectabili bolizi care functioneaza pe baza de gaz,
precum Corvette si Porsche. Deloc aratos, „Moroiul alb”
este extrem de iute, atingand suta in 2,9 secunde si dezvoltand o
viteza maxima de 209,5 km. Este cea mai ieftina masina din
acest top, cu dotarile actuale fiind estimata la „numai”
35.000 de dolari.
1. Shelby SuperCars Aero
EV: 0-100 km/h in 2,5 s
Este un nume relativ nou intrat in industria auto – compania a fost
infiintata de catre foarte ambitiosul miliardar american Jerod
Shelby, in urma cu numai 10 ani. Adunand in jurul sau o excelenta
echipa de proiectanti si ingineri tineri si talentati,
Shelby a reusit sa-l detroneze pe deja celebrul Bugatti
Veyron de pe pozitia de cea mai rapida masina de productie din
lume, prin modelul Aero TT – record omologat de Cartea
Recordurilor la 9 octombrie 2007, cand bolidul american a atins nu
mai putin de 413 km/h.
Multumit si motivat de acest record, Shelby si-a dorit sa repete
performantele vehiculului, dar de data aceasta intr-o varianta
eco-prietenoasa. Astfel, la mijlocul lui 2008, aparea
prototipul celei mai rapide masini ecologice din lume, Aero
EV. Un automobil cu adevarat revolutionar, dezvoltat pe o
noua tehnologie AESP (All-Electric Scalable Powertrain), care se
bazeaza pe un pachet de baterii pe litiu, capabile sa se
reincarce complet in doar 10 minute de la o sursa
americana obisnuita de 110 volti si care ofera o autonomie
de 320 de km! Bateriile pun in functiune doua motoare
electrice gemene de 1.000 de cai/putere, ce fac ca acest superb
bolid verde sa ajunga la 100 de km in numai 2,5 secunde si sa
atinga o viteza maxima de 334,7 km/h! Prototipul
este evaluat la 500.000 $.