Astfel, cauciucurile de iarnă sunt obligatorii în majoritatea statelor europene. Aceste cauciucuri sunt construite special pentru a face faţă şofatului în condiţiile dificile caracteristice iernii precum zăpadă, gheaţă, polei, iar experţii în domeniu sunt cu toţii de părere că se comportă mult mai bine decât cauciucurile de vară, atunci când temperatura aerului scade sub valoare de +7 grade Celsius.
Cauciucurile de iarnă au o compoziţie şi o amprentă diferită de a cauciucurilor obişnuite, şi din aceste motive au o aderenţă sporită pe carosabilul umed şi alunecos. În condiţiile sezonului rece, cauciucurile de vară devin mai tari, mai puţin elastice şi în consecinţă au performanţe inferioare celor de iarnă.
Prin urmare, cauciucurile de iarnă devin o investiţie vitală, fără de care condusul în condiţii de frig, polei, ninsoare etc. devine extrem de riscant nu doar pentru automobile, ci şi pentru viaţa şi integritatea fizică a şoferilor şi pasagerilor.
Între substanţele şi materialele folosite în compoziţia cauciucurilor de iarnă se remarcă anumite tipuri de silicon care ajută cauciucurile să-şi păstreze gradul de elasticitate şi flexibilitate chiar şi la temperaturi scăzute. Amprenta striaţiilor de suprafaţa de rulare a roţilor este concepută astfel încât să se autocureţe în timpul mersului de toate resturile de zăpadă, gheaţă şi noroi rămase între striaţii, fapt deosebit de important care reduce riscul patinării pe carosabil.
Aşadar marele avantaj al cauciucurilor de iarnă constă în îmbunătăţirea considerabilă a manevrabilităţii automobilului, precum şi în eficientizarea procesului de frânare în timp util.