Home » Istorie » O bucată dintr-un continent dispărut, descoperită în Canada

O bucată dintr-un continent dispărut, descoperită în Canada

Publicat: 03.04.2020
Indiciile au fost descoperite în rocile din insula Baffin, din nordul Canadei.

Oamenii de ştiinţă au descoperit o serie de indicii al existenţei unui continent dispărut într-o serie de roci recuperate din nordul Canadei, insula Buffin. Aceste indicii se aflau în kimberlit, o rocă utrabazaltică, formată în coşurile vulcanice şi care „transportă” diamantele în timpul erupţiilor, notează Live Science.

Analizele efectuate de către oamenii de ştiinţă au arătat că mostrele recuperate de pe insula Buffin erau similare cu rocile dintr-un continent antic care s-a format în urmă cu trei miliarde de ani şi care s-a despărţit în urmă cu 150 de milioane de ani. O parte a acestui continent „ancorează” America de Nord. Plecând de la compoziţia mostrelor, dar şi de la locul de unde acestea au fost colectate, cercetătorii au concluzionat că suprafaţa care a supravieţuit a acestui continent ar trebui să fie cu 10% mai mare faţă de ceea ce sugerează modelele actuale.

Cercetătorii au ajuns la concluzia că plăcile tectonice ale acestui continent antic au fost divizate între America de Nord, Groenlanda, Peninsula Labrador şi chiar Scoţia.

În urmă cu 200 de milioane de ani, exista un singur supercontinent: Pangaea, dar forţele interne ale planetei au făcut ca această masă să se împartă, ajungând ca, în urmă cu 60 de milioane de ani, continentele să aibă forma pe care o vedem şi astăzi, cu aproximaţie.

Rocile analizate au relevat faptul că insula Baffin făcea parte din placa Americii de Nord şi că nu a făcut parte din alt continent antic.

Detaliile despre rocile studiate, dar şi despre insula Baffin pot fi consultate în articolul The metasomatized mantle beneath the North Atlantic Craton: Insights from peridotite xenoliths of the Chidliak kimberlite province (NE Canada) publicat în  Journal of Petrology.