Home » D:News » Cum poţi face cafeaua mai gustoasă? Folosind două cuvinte „magice”

Cum poţi face cafeaua mai gustoasă? Folosind două cuvinte „magice”

Cum poţi face cafeaua mai gustoasă? Folosind două cuvinte „magice”
Publicat: 07.12.2013
Oamenii de ştiinţă au descoperit două cuvinte magice capabile să facă oamenii să creadă că o ceaşcă obişnuită de cafea este mai gustoasă şi că ar trebui să fie mai scumpă: „eco-friendly”.

Într-o serie de experimente, cercetătorii le-au cerut participanţilor la studiu să guste din două ceşti identice de cafea făcută din aceleaşi boabe arabica cu un aparat de cafea obişnuit. Conform studiului publicat în jurnalul PLOS ONE, cercetătorii le-au spus voluntarilor că una dintre cafele a fost făcută din boabe „eco-friendly”, iar cealaltă nu. Oamenii de ştiinţă au descoperit că persoanele care afirmau că le pasă de mediu ofereau note mai mari cafelei „eco-friendly”.

„Dacă ai credinţa corespunzătoare, o etichetă «eco-friendly» este suficientă pentru a face un produs să aibă un gust mai bun decât alt produs identic ce nu are această etichetă”, scriu cercetătorii.

Oamenii de ştiinţă au folosit un chestionar pentru a evalua cât de importante erau pentru voluntari activităţi precum reciclatul, sustenabilitatea şi alte elemente pe teme de mediu. Cu ajutorul răspunsurilor, cercetătorii au împărţit participanţii la studiu în două grupuri, „un nivel mare de sustenabilitate” şi „un nivel mic de sustenabilitate”.

În primul experiment, 74% dintre membrii grupului cu „un nivel mare de sustenabilitate” spuneau că preferă cafeaua „eco-friendly”, aceştia dându-i note mai mari la gust. De asemenea, ei erau predispuşi să plătească cu 25% mai mult pentru acea cafea. În schimb, voluntarii din cel de-al doilea grup erau împărţiţi între cele două cafele şi nu erau dispuşi să plătească mai mult pentru cea „eco-friendly”.

În următorul experiment, voluntarilor nu li s-a spus care cafea este „eco-friendly” decât după ce au gustat din ambele ceşti. În acel caz, eticheta nu le-a influenţat nota dată gustului. Chiar şi aşa, persoanele din primul grup erau predispuse să plătească mai mult pentru cafeaua „eco-friendly”, acest lucru fiind valabil chiar şi atunci când cafeaua preferată la gust nu era cea „eco-friendly”.

„Acest rezultat sugerează că disponibilitatea de a plăti în plus pentru un produs eco-friendly se datorează – cel puţin parţial – altruismului şi nu propriilor preferinţe, cum ar fi gustul”, scriu cercetătorii în studiu.

Dar oare erau voluntarii cu adevărat altruişti, sau doar se comportau altruist pentru că doreau să-i impresioneze pe cercetători? Pentru a afla răspunsul, oamenii de ştiinţă au efectuat un al treilea experiment.

De această dată, cercetătorii le-au spus voluntarilor care cafea este „eco-friendly” şi care nu este înainte ca aceştia să le guste. Apoi, unii voluntari au relatat preferinţele de gust şi de preţ direct unui cercetător, iar alţii au scris răspunsurile pe o foaie anonimă pe care o introduceau într-o cutie sigilată. Dacă voluntarii ar fi fost motivaţi de presiunea socială, atunci cei care au oferit feedback în persoană ar fi oferit cafelei „eco-friendly” note mai mari decât cei care au dat feedback anonim.

Cercetătorii, însă, nu au descoperit vreo diferenţă între cele două grupuri. „Dezirabilitatea socială nu a influenţat efectul etichetei eco-friendly asupra gustului”, notează oamenii de ştiinţă.

Acest studiu nu este prima cercetare în care oamenii de ştiinţă demonstrează că o minciună referitoare la caracteristicile unui produs pot influenţa cât de mult este apreciat acesta de către oameni. Spre exemplu, o cercetare realizată la Cornell University Food and Brand Lab a arătat că voluntarii considerau că batoanele nutritive aveau un gust mai neplăcut atunci când li s-a spus că aveau în compoziţie soia, deşi nu era un ingredient. Într-un alt studiu realizat la Caltech şi Stanford, voluntarii considerau mai gustos vinul despre care li se spunea că este mai scump.

Aşadar, se pare că Julieta s-a înşelat atunci când i-a spus lui Romeo că „un trandafir, oricum îi spui, exală-acelaşi scump parfum!”. Un trandafir „eco-friendly” ar fi exalat un parfum mai scump.

Sursa: LA Times

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Ce s-a întâmplat atunci când șoarecii de laborator au fost eliberați în natură?
Ce s-a întâmplat atunci când șoarecii de laborator au fost eliberați în natură?
Oamenii de știință au spart cristale antice de sare pentru a dezvălui secretele aerului vechi de 1,4 miliarde de ani
Oamenii de știință au spart cristale antice de sare pentru a dezvălui secretele aerului vechi de 1,4 miliarde de ani
Toxiinfecțiile alimentare sunt mai periculoase decât credem. Cum ne protejăm?
Toxiinfecțiile alimentare sunt mai periculoase decât credem. Cum ne protejăm?
Iată ce anume determină dacă nivelul veniturilor crește sau scade!
Iată ce anume determină dacă nivelul veniturilor crește sau scade!
Ce lichide nu ar trebui să vărsăm niciodată în chiuvetă și de ce?
Ce lichide nu ar trebui să vărsăm niciodată în chiuvetă și de ce?
Metoda scandinavă de dormit: Funcționează sau nu?
Metoda scandinavă de dormit: Funcționează sau nu?
De ce ne simțim mai bine atunci când înjurăm?
De ce ne simțim mai bine atunci când înjurăm?
O companie din Rusia vrea să construiască o stație spațială capabilă să producă gravitație artificială
O companie din Rusia vrea să construiască o stație spațială capabilă să producă gravitație artificială
Astronomul care a rescris istoria Universului. A vrut să se facă iniţial preot. Mai târziu, mama sa a avut de suferit din cauza Bisericii
Astronomul care a rescris istoria Universului. A vrut să se facă iniţial preot. Mai târziu, mama sa a avut de suferit ...
Iată cum lumina naturală poate să ajute diabeticii!
Iată cum lumina naturală poate să ajute diabeticii!
Soldații care apărau Zidul lui Hadrian erau infectați cu viermi intestinali, arată un studiu
Soldații care apărau Zidul lui Hadrian erau infectați cu viermi intestinali, arată un studiu
Femeile își dau seama mai repede atunci când cineva este bolnav, arată un studiu
Femeile își dau seama mai repede atunci când cineva este bolnav, arată un studiu
Demența la câini este mai comună decât credeai. La ce semne să fii atent?
Demența la câini este mai comună decât credeai. La ce semne să fii atent?
De ce victimele din Pompeii erau îmbrăcate cu haine groase de lână dacă Vezuviul a erupt în luna august?
De ce victimele din Pompeii erau îmbrăcate cu haine groase de lână dacă Vezuviul a erupt în luna august?
15 lucruri mai puțin știute despre Chris Rea
15 lucruri mai puțin știute despre Chris Rea
Brânza, asociată cu un risc mai scăzut de demență într-un studiu desfășurat pe 25 de ani
Brânza, asociată cu un risc mai scăzut de demență într-un studiu desfășurat pe 25 de ani
Psihologia indiferenței în relațiile apropiate. De ce indiferența celor dragi rănește profund și ce efecte are asupra sănătății emoționale?
Psihologia indiferenței în relațiile apropiate. De ce indiferența celor dragi rănește profund și ce efecte are asupra ...
Singurătatea și libertatea: cum se naște echilibrul dintre frica de abandon și independență
Singurătatea și libertatea: cum se naște echilibrul dintre frica de abandon și independență