Concluzia a apărut după ce o echipă de oameni de ştiinţă coordonată de Lieve Doucé de la Universitatea Hasselt a realizat un experiment de 10 zile într-o librărie din Belgia. Pentru aproximativ jumătate din timpul în care librăria era deschisă, oamenii de ştiinţă eliberau un miros de ciocolată din două surse. Mirosul era suficient de subtil încât să nu poată fi observat imediat, însă suficient de puternic pentru a fi recunoscut imediat odată ce un individ pomenea de el.
Pe toată durata studiului, oamenii de ştiinţă au urmărit reacţiile pe care le avea unul din cinci indivizi care treceau pragul librăriei. Până la finalul studiului, s-au monitorizat 201 indivizi. Rezultatele au indicat că atunci când mirosul de ciocolată era prezent, cumpărătorii aveau tendinţa de a sta mai mult în librărie şi de se uita la mai multe titluri sau chiar de a vorbi cu angajaţii. Mai exact, „clienţii erau de 22,2 ori mai tentaţi de a examina cu atenţie mai multe cărţi, atunci când simţeau mirosul de ciocolată, comparativ cu momentele în care mirosul nu era prezent”, au notat autorii studiului.
Mai mult, atunci când aroma de ciocolată era simţită în magazin, cumpărătorii erau mai puţin tentaţi să caute doar un anumit titlu pe care să îl achiziţioneze. Ceva din mediul librăriei îi făcea pe aceştia să stea în librărie mai mult decât plănuiseră.
Cercetătorii au monitorizat vânzările înregistrate, iar rezultatele au demonstrat că există o legătură puternică între aroma de ciocolată şi numărul mare de cărţi culinare şi de dragoste. În schimb, nu se pare că mirosul de ciocolată nu a avut nicio influenţă asupra cărţilor de istorie sau thrillerelor.
În total, din cei 201 subiecţi, 119 au cumpărat cel puţin o carte din una dintre aceste categorii. Însă diferenţa a fost că numărul cărţilor din prima categorie (cărţi culinare) a crescut cu 40 de procente atunci când se simţea mirosul de ciocolată. Poate mai important este faptul că şi numărul cărţilor din a doua categorie (cărţile de dragoste) a crescut cu 22%, spre deosebire de momentele în care magazinul era lipsit de mirosul de ciocolată.
Interesant este faptul că oamenii erau mai tentaţi să arunce o privire asupra rafturilor cu thrillere şi cărţi de istorie atunci când aroma de ciocolată era absentă.
Însă, după ce s-a luat în considerare genul cumpărătorilor observaţi, s-a constatat că numărul de cărţi de istorie sau crimă cumpărate în timp ce se simţea mirosul de ciocolată creştea oricum ca urmare a faptului că indivizii erau tentaţi să cumpere mai multe volume.
„Comercianţii pot folosi mirosuri ambientale plăcute pentru a îmbunătăţii mediul din magazin şi pentru a-i determina pe cumpărători şi exploreze magazinul”, au mai declarat oamenii de ştiinţă.
Sursa: Pacific Standard