O echipă condusă de cercetători de la University of California, Riverside, a cerut unor copii să efectueze trei acte de bunătate de-a lungul a patru săptămâni.
După cele patru săptămâni, copiii erau mai fericiţi, iar colegii lor de clasă îi plăceau mai mult.
Cercetătorii spun că încurajarea copiilor să efectueze simple „acte pozitive” i-ar putea ajuta să se înţeleagă mai bine cu colegii lor de clasă şi chiar să prevină momente de agresivitate în clasă. Rezultatele cercetării au fost publicate în jurnalul ştiinţific PLoS One.
Studiul a fost efectuat pe 400 de copii cuprinşi între 9 şi 11 ani, care mergeau la şcoală. Cercetătorii au cerut tuturor membrilor unor clase să participe la studii, unii elevi efectuând acte de bunătate, iar alţii (cei din grupul de control) avea ca sarcină să viziteze trei locuri şi să le noteze în jurnal.
Actele de bunătate nu erau neapărat îndreptate către colegii lor de clasă. Printre exemplele oferite de elevi se numără şi „am îmbrăţişat-o pe mama mea când era stresată din cauza serviciului”, „i-am dat cuiva o parte din prânzul meu” şi „am dat cu aspiratorul”.
„Înainte ca cele patru săptămâni să se încheie, am cerut fiecărui elev să încercuiască pe listă numele colegilor din clasă alături de care şi-ar dori să participe alături la o activitate”, a explicat cercetătorul şef, Kristin Layous, profesor în cadrul departamentului de psihologie la UC Riverside.
Copiii au fost rugaţi să repete acest „proces de nominalizare” la finalul celor patru săptămâni.
„Ambele grupuri – bunătate şi comparaţie – au primit mai multe nominalizări de la colegii lor după ce s-au terminat cele patru săptămâni”, a explicat dr. Layous, însă elevii din grupul „bunătate” au obţinut un număr semnificativ mai mare de nominalizări faţă de celălalt grup.
„Cel mai interesant lucru pentru mine este faptul că o simplă activitate pozitivă poate promova relaţiile pozitive între colegi”, a spus dr. Layoyus. Cercetătoarea a suferat că prin întărirea cnexiunilor sociale între copii în acest mod simplu, şcolile ar putea preveni momentele de agresiune dintre copii.
„Nu am fost complet surprinsă de faptul că elevii au înregistrat o îmbunătăţire a nivelului de fericire, pentru că am observat acelaşi rezultat şi la adulţi”, a mai spus omul de ştiinţă.
„Dar am fost surprinsă de faptul că o activitate simplă poate schimba dinamica unei clase cu vechime. Studiul a fost efectuat în primăvară, deci elevii se cunoşteau deja de tot restul anului. Să observi o creştere a numărului de nominalizări după doar patru săptămâni de activitate este promiţător”, a concluzionat cercetătoarea.
Sursa: BBC News