Home » D:News » Fulgere versus avioane

Fulgere versus avioane

Publicat: 19.06.2009
Este suficient ca un fulger sa loveasca un obiect oarecare aflat pe o raza de cativa kilometri fata de noi pentru a ne da fiori. Dar atunci cand obiectul este chiar un avion in care noi insisne ne aflam, experienta poate fi de-a dreptul cutremuratoare. Totusi, cat de expuse sunt aeroplanele in fata descarcarilor electrice?

Este o intrebare rostita de tot mai multi oameni incepand din momentul nefericitului eveniment al prabusirii in Atlantic a unui Air France Airbus AF447 cu 228 pasageri la bord, ca urmare a presupusului impact cu un fulger.

Imaginea si videoclipul alaturate ilustreaza un avion lovit de trasnet in momentul decolarii de pe aeroportul din Osaka, Japonia. Aparent, nimeni de la bordul aparatului de zbor nu a fost ranit si nu se stie daca avionul a suferit vreo avarie. Ca in majoritatea cazurilor de aceasta natura si poate surprinzator pentru unii, aeronava insasi pare sa fi declansat descarcarea electrica.

De fapt, in anii ’80 s-a demonstrat ca in marea majoritate a cazurilor – pana la 90% – de fulgerare a avioanelor, evenimentul isi are originea chiar in aeroplane pe masura ce acestea zboara prin zone noroase puternic incarcate electric. Ce se intampla cu restul de 10%? In asemenea incidente, aeronava se indreapta intr-o furtuna cu fulgere si intercepteaza un tasnet independent de sine. Ocazional, acestea sunt catastrofice.

Situatiile de fulgere pozitive, cunoscute mai bine ca “lovituri din senin”, reprezinta cu siguranta un tip de fulgere pe care un avion nu ar vrea sa il intalneasca. Fiind mai putin de 5% din descarcarile electrice, aceste forme rare de activitate electrica sunt declansate de incarcaturi pozitive in sferele superioare ale norilor care se descarca spre sol prin energia pamantului.

 Fulgerele pozitive sunt mult mai puternice si mai durabile decat alte forme de fulgere si pot lovi pe distante de zeci de kilometri din inaltul norilor. Din cauza puterii lor, “loviturile din senin” sunt in mod cert periculoase. Mai mult de atat, cele mai multe aeronave nu sunt proiectate pentru a suporta asemenea lovituri, pentru ca existenta lor nu era cunoscuta atunci cand standardele de siguranta ale avioanelor au fost stabilite.

Un dispozitiv cunoscut drept “fitil static” actioneaza ca o piedica impotriva descarcarilor electrice, determinand disiparea fulgerului in locul circularii acestuia in zonele vulnerabile ale avionului. Dar un fulger din senin poate fi o alta poveste.

Se estimeaza ca in medie, fiecare avion comercial american este lovit de fulgere cel putin o data pe an si totusi niciun accident aviatic nu a fost atribuit trasnirii timp de zeci de ani. Totusi, in urma tragediei aviatice din 1963, cand zborul Pan Am 214 s-a prabusit din cauza unei explozii a rezervorului de combustibil si 81 de oameni au murit, toate avioanele comerciale au fost dotate cu fitile de descarcare a fulgerelor.

 Sursa: Environmentalgraffiti

CITESTE SI:

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
Astronomii anunță că „a reînceput” un ciclu solar misterios de 100 de ani
Astronomii anunță că „a reînceput” un ciclu solar misterios de 100 de ani
Aripile bufnițelor strălucesc în nuanțe de roz și ar putea ascunde un mesaj secret
Aripile bufnițelor strălucesc în nuanțe de roz și ar putea ascunde un mesaj secret
De ce nu ar trebui să neglijăm simptomele unei hernii lombare (P)
De ce nu ar trebui să neglijăm simptomele unei hernii lombare (P)
Prima dovadă de gladiatori romani în luptă cu leii, descoperită în Marea Britanie
Prima dovadă de gladiatori romani în luptă cu leii, descoperită în Marea Britanie
Cine deține Vaticanul? Și… ce deține Vaticanul?
Cine deține Vaticanul? Și… ce deține Vaticanul?
Profeția antică a Papilor: următorul Suveran Pontif va anunța sfârșitul zilelor?
Profeția antică a Papilor: următorul Suveran Pontif va anunța sfârșitul zilelor?
Oamenii de știință spun că au găsit o culoare nouă nemaivazută până acum
Oamenii de știință spun că au găsit o culoare nouă nemaivazută până acum
Unele părți ale ADN-ului uman ar evolua mult mai repede decât credeau oamenii de știință
Unele părți ale ADN-ului uman ar evolua mult mai repede decât credeau oamenii de știință
Test de cultură generală. De ce simțim pe limbă picăturile de ochi?
Test de cultură generală. De ce simțim pe limbă picăturile de ochi?
Cele mai puternice explozii cosmice dezvăluie că cea mai mare structură din Univers este chiar mai mare decât se credea
Cele mai puternice explozii cosmice dezvăluie că cea mai mare structură din Univers este chiar mai mare decât se credea
DeepSeek ar fi transferat datele și mesajele utilizatorilor fără consimțământ
DeepSeek ar fi transferat datele și mesajele utilizatorilor fără consimțământ
Donald Trump este „frustrat” și nu mai are răbdare, avertizează Casa Albă
Donald Trump este „frustrat” și nu mai are răbdare, avertizează Casa Albă
Racheta chineză Shenzhou-20, lansată cu succes. La bord se află trei astronauți
Racheta chineză Shenzhou-20, lansată cu succes. La bord se află trei astronauți
166 de ani de la începerea construcţiei Canalului Suez. A scurtat drumul navigatorilor către Europa la doar câteva ore
166 de ani de la începerea construcţiei Canalului Suez. A scurtat drumul navigatorilor către Europa la doar câteva ore
Sâmbătă, 26 aprilie, zi de doliu național în memoria Papei Francisc
Sâmbătă, 26 aprilie, zi de doliu național în memoria Papei Francisc
Bazilica Sfântul Petru, deschisă noaptea pentru ca mii de oameni să îi aducă un ultim omagiu Papei Francisc
Bazilica Sfântul Petru, deschisă noaptea pentru ca mii de oameni să îi aducă un ultim omagiu Papei Francisc
Pentru prima dată în România, Inteligența Artificială și securitatea informatică devin specializări în universități
Pentru prima dată în România, Inteligența Artificială și securitatea informatică devin specializări în universități
Reacție nervoasă din partea lui Donald Trump după atacurile de la Kiev
Reacție nervoasă din partea lui Donald Trump după atacurile de la Kiev