Primul a fost acela de a transforma muzeele din camari in care este depozitat trecutul, in mijloace de promovare a educatiei si a culturii. Al doilea obiectiv viza securizarea si restaurarea siturilor arheologice, concomitent cu readucerea in tara a tuturor artefactelor furate de aici de-a lungul anilor. Totodata, am retras licenta arheologilor amatori – peste 200 – care venisera in Egipt doar pentru a castiga celebritate si bani, dar habar nu aveau sa sape.
Nu in ultimul rand, am vrut sa-i fac pe egipteni constienti de nepretuita mostenire ai carei beneficiari sunt. In urma cu treizeci de ani, m-am indragostit de o fata. In momentul in care am avut curajul sa-i vorbesc si i-am spus ca sunt arheolog, ea m-a intrebat: „Ce e aia?“. Astazi sunt privit ca un movie star – cand trec pe strada, copiii se opresc din jucat fotbal si ma intreaba ce-am mai descoperit. Egiptenii s-au indragostit de trecutul lor si au devenit mandri de el. Atractia irezistibila pe care o exercita la nivel mondial civilizatia egipteana antica se explica in primul rand prin misterul piramidelor: cine, cum si de ce a construit prima piramida? Nici astazi nu avem un raspuns clar la aceste intrebari.
In al doilea rand, uitati-va la mastile si la picturile din temple si din morminte: chipurile vechilor egipteni vrajesc inima oricui, sunt in acelasi timp perfecte si magice, de parca fiecare individ in parte ar pastra, codificat si comprimat in trasaturile fetei sale, misterul intregii civilizatii. Informatiile pretioase pe care le-am obtinut in urma scanarii tomografice computerizate (TC) a mumiei lui Tutankamon m-au determinat sa initiez un vast program, care se va desfasura pe parcursul urmatorilor doi ani si in cadrul caruia voi utiliza aceasta tehnologie la analizarea celor mai importante mumii – aproximativ 6.000 – descoperite pana acum. Astfel, vom putea reconstitui fidel chipurile si modul de viata ale vechilor egipteni si vom intelege la un nivel mult mai profund societatea egipteana antica.
Prima figura pe care am refacut-o prin scanarea TC este a lui Tutankamon. Mumia baiatului-rege a fost realmente desfigurata, fiind profanata de Howard Carter, care a descoperit-o in 1922. Cand a deschis sarcofagul, Carter a observat ca masca de aur a faraonului, care cantarea in jur de un kilogram, era lipita de fata si de pieptul mumiei. El a incercat sa scoata masca pe loc, dar i-a fost imposibil. Doua zile mai tarziu, dupa ce mumia a fost scoasa la lumina zilei si tratata cu diverse solutii – fara nici un rezultat –, Carter a decis pur si simplu sa incerce sa desprinda masca ajutandu-se de un cutit. Iata de ce, astazi, mumia lui Tutankamon se afla intr-o stare de deteriorare mai avansata decat toate mumiile descoperite vreodata in Egipt.
Chipul adevarat al baiatului-rege, alaturi de cele ale altor mumii, va fi expus intr-o sala speciala, pe care o construim acum in Muzeul de Arheologie din Cairo. Acolo vom amplasa si un cinematograf tridimensional, sponsorizat de National Geographic Channel. Oamenii vor putea viziona documentare 3D, care le vor dezvalui chipurile adevarate ale vechilor egipteni – vor vedea persoana, nu mumia. Dupa ce voi realiza acest proiect, doresc sa readuc pentru totdeauna absolut toate mumiile expuse astazi in muzee acolo unde le este locul, si anume in mormintele lor.
Fiecare arheolog cauta piatra filosofala – ceva care l-a fascinat tot timpul. Eu imi doresc sa gasesc camera funerara unde se odihneste marele Keops. Am sa-ti marturisesc ceva, in exclusivitate. Anul trecut, am descoperit in Marea Piramida doua noi tunele, foarte inguste, care, la o prima scanare, par sa coboare pana in inima piramidei. In octombrie, voi trimite acolo roboti-arheologi si… cine stie? Text in exclusivitate pentru Romania, consemnat de Marc Ulieriu, in urma unui interviu acordat de Zahi Hawass pe 3 aprilie 2005, la Cairo.
Foto: National Geographic Channel